Think you might have responded to a scam and exposed your details? Contact us immediately at 03-58914744. Learn more about scam alerts and #SafeBanking tips at https://t.co/e4BY3isfIL
Alert
Hujung tahun ni dan awal tahun depan ramai dapat duit bonus, duit ASB, duit labur koperasi dan sebagainya. Ada yang akan dapat duit KWSP. Masa itulah ramai scammers akan cari mangsa.
11. Selepas anda beri lagi, dia akan terus-terusan minta lagi dan lagi. Ini ciri-ciri ketamakan scammer. Dah dapat duit, dah tau mangsa banyak duit, dia akan kikis sampai licin
12. Apabila kantoi, dia akan cepat-cepat block anda. Ini pun ciri-ciri hanat scammer
Awas!!
Ciri-Ciri Love Scam
Untuk elak dari jadi mangsa Love Scam adalah JANGAN BERKENALAN dengan individu yang terlalu TOO GOOD TO BE TRUE di media sosial. Anda akan 'di-ayat' sampai cair meleleh sehingga kerugian beribu-ribu ringgit.
Ciri-ciri seperti di thread ini
8. Anda pasti dapat mengesan sesuatu yang tidak kena dengan setiap cerita yang dia reka untuk meyakinkan anda
9. Percayalah, cerita yang dia reka mengenai diri dia tu semuanya cerita bodoh dan banyak 'flaws'
10. Apabila anda sudah memberi wang, dia akan minta lagi
Tips menghindarkan diri dari scammers durjana
1. Jangan terus percaya iklan yang ada di Facebook, Mudah, Twitter, Instagram atau sebagainya
2. Jangan beri atau jangan dedahkan nombor telefon anda dan maklumat peribadi di media sosial
Kenapa scammers suka bagi alasan bodoh untuk yakinkan anda kepada penipuan mereka? Mereka pun tahu alasan yang mereka bagi itu semuanya bodoh² belaka. Itu kerana mereka tahu bahawa hanya orang bodoh sahaja yang akan percaya dan tertipu. Harus jadi lebih bijak!!!
4. Install Truecaller. Truecaller adalah 'massive phone book'. Jika terima call dari nombor meragukan, Truecaller akan pamerkan tulisan merah. Bukan saja nombor scammer, nombor bank pun jadi merah. So jangan jawab panggilan scammer. Kalau panggilan bank, dia minta bayar hutang 😅
3. Jika ada pengguna Facebook atau socmed yg lain menawarkan 'wang mudah' atau 'pekerjaan mudah' dan minta anda reply 'NAK' atau beri nombor telefon di ruang komen untuk mereka hubungi, jangan bagi. Sila baca semula perkara nombor 2 di twit atas 👆👆👆👆👆👆👆 sila berhati-hati