Zoekt uit welke weg onze voeding aflegt. Van teelt tot afval. Milieu, sociaal, gezondheid & dierenwelzijn. Onderzoek & journalistiek. Deel van @eos_wetenschap
Gisteren stevig doorgezakt en deze ochtend opgestaan met een kanjer van een kater? Dit is wat de wetenschap zegt over hoe dat te voorkomen.
https://t.co/7arbUfTwKx
Journalist Madhura Rao onderzocht of het redelijk is om van voedselproducenten te verwachten dat ze plastic inruilen voor duurzamere verpakkingen.
https://t.co/sAdu1HZi0a
Zuid-Afrikanen vinden het moeilijk om uit te zoeken welke voedingsmiddelen ongezond zijn als ze boodschappen doen. Maar daar gaat verandering in komen. Vier wetenschappers vertellen hoe ze een nieuw systeem van etikettering ontwikkelden.
https://t.co/X92DYvIBol
We springen kwistig om met water. Expert watermanagement Arjen Hoekstra ontwikkelde een tool waarmee bewuste consumenten en beleidsmakers een individuele én globale watervoetafdruk kunnen berekenen. https://t.co/70PzzKL33Q
Nieuw onderzoek toont aan dat bescheiden veranderingen in je eetgewoonten ook aanzienlijke voordelen voor het milieu kunnen hebben, zo zeggen Australische onderzoekers.
https://t.co/dtwJo0LP2i
Ralph van Zwieten, doctoraatsonderzoeker aan Wageningen University & Research, ontwikkelde samen met de universiteit van Leiden een insectenlijm die kan dienen als duurzaam alternatief voor de pesticiden waar de landbouw nu gebruik van maakt.
https://t.co/tTaLzzPaAZ
Groenten die vlak bij een drukke weg of op een verontreinigde bodem geteeld worden, bevatten vaak te veel zware metalen. Hoe maak je eigen kweek gezond?
https://t.co/l0h7DrrDTY
Om te bepalen wat gezond is, kan je beter rekening houden met het volledige voedingsmiddel in plaats van met de afzonderlijke koolhydraten.
https://t.co/HHO4P5MOqQ
Gezond eten is een uitdaging in onze huidige voedselomgeving. Vier onderzoekers leggen uit hoe ook grote voedingsbedrijven daar iets aan kunnen doen.
https://t.co/uevaKP39Ft
Het ‘Plants for Joints’-programma, een leefstijlprogramma voor reuma, beweert dat mensen met reuma door het programma minder pijn en stijfheid ervaren en beter kunnen functioneren. Klopt dat wel?
https://t.co/kQRoWMXRz5
In slimme voedselstad Solo wordt niet alleen voedselverspilling tegengegaan, maar ook honger. Daarvoor mag de stad rekenen op de vrijwillige inzet van haar genereuze inwoners.
https://t.co/AXgQsucYwR
Verse bloemkool is een stevig gewas, dat geen extra koeling vraagt. Dat ligt anders voor het transport van diepgevroren groenten. Gekoeld transport over de weg vraagt tot zes keer meer energie.
https://t.co/1s67L0nvNV
Naar schatting 1,3 miljard ton voedsel – 14 procent van al het geproduceerde voedsel – gaat jaarlijks wereldwijd verloren of wordt verspild. Enkele wetenschappers stellen strategieën voor om dat tegen te gaan.
https://t.co/O6PsPhSY0y
Chocolade zou kunnen beschermen tegen de ziekte van Alzheimer, stond onlangs in Het Nieuwsblad. Maar achter die foute conclusie lijkt de Chinese tabakslobby schuil te gaan.
https://t.co/yfsX2sJEbN
Volgens de Belgische Hoge Gezondheidsraad, heb je dagelijks 0,83 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig. Het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid raadt dagelijks 100 gram vlees, vis of vegetarisch vervangproduct aan.
https://t.co/YEStWnSDJ6
Vlees is lekker, en zeker ook voedzaam. Maar we zijn er door de eeuwen heen te veel van gaan eten. Waarom moeten we minderen, en hoe kunnen we die 'eiwittransitie' vorm geven? We zetten het even op een rijtje.
https://t.co/BFRpAFJDJj
Om onze maaltijden duurzamer en milieu- en diervriendelijker te maken, moet de verhouding tussen eiwitten uit vlees en uit planten op de schop: de eiwitshift. Hoe dat zit lees je in ons nieuwe Tracé van de Eiwitshift.
https://t.co/D9BL8FOlGO
In vergelijking met andere landbouwdieren is er maar weinig bekend over de domesticatie en de verspreiding van de kip. Nieuw onderzoek laat twee routes zien waarlangs de kip zich vanuit Zuidoost-Azië over de rest van Azië en Europa verspreidde.
https://t.co/NFu5PB2p0X
Vanaf mei in zijn seizoen, en goed voor uw lijf: makreel. Die vissoort is een bron van omega 3-vetzuren, die je helpen beschermen tegen hart- en vaatziekten – al is dat effect vrij beperkt.
https://t.co/lUBhovkdWC
Wie zich houdt aan de aanbevolen hoeveelheden in voedingssupplementen loopt geen risico, maar de trend van megadoseringen baart wel zorgen.
https://t.co/nY7hpcGeWS