Lawak ada kelasss ๐๐ผ
Bukan dgn hina orang, caci maki, kafirkan orang yg kita tak suka, selit2 perkataan kotor, suruh lawan pemimpin dll.
Masih faham nasihat yg nak disampaikan โ
Apa jadi kat Gaza semalam (waktu kita)?
1. Dua pegawai tinggi US bagitau NY Times Israel bertanggungjawab atas blackout di Gaza.
Mereka taknak dinamakan. Bagus. Keep sharing the truth!
Masa blackout tu, orang tak tahu apa-apa. Nak cari info tak dapat. Nak tahu Israel tengah bom kat mana pun tak boleh. Saya kongsi kisah Ahmed Yousef: "aku sangka putus bekalan elektrik dan air dah teruk rupanya teruk lagi bila putus hubungan."
Sebab apa teruk?
Bayangkan ramai tercedera. Nak pergi dapat bantuan tu dah risiko sebab keluar rumah waktu airstrike anytime jer.
Jadi bantuan tak sempat sampai.
Ashraf al-Qidra cakap ambulans jumpa ratusan orang - hidup dan syahid - di jalanan dan dibawah sisa runtuhan.
2. Aik? Ambulans? Minyak ada ka kat situ?
Ada. Tapi dah nak habis. Gaza tengah utamakan mana yang wajib. Dah utamakan yang wajib tu pun mereka utamakan terpaling wajib.
Dan ya, ada ambulans dah tak boleh refuel dah. Jadi pihak perubatan buat apa? Tambat flatbed kat keldai. Usung mangsa tercedera.
Keldai...
Keldai.
3. Details berkenaan ground operations sangat terhad. Asalnya beberapa sumber cakap Israel dah ambil kawasan sekitar Bayt Hanun dsb. Tapi banyak juga sumber menjelaskan the fight ain't over bahawasanya mereka belum ambil.
Saya amati sumber "belum ambil" tu lebih benar.
Yang diyakini sahih? Israel dah langgar Gaza, cuma mereka masih berselindung di sebalik definisi "serbuan bersasar".
Saya akan update kalau ada lagi. Korang boleh screenshot ni dan letak kat TikTok korang. Risau pula tengok isu ni makin turun hype.
๐จEXPERT ANALYSIS: WHO BOMBED THE AL AHLI BAPTIST HOSPITAL IN GAZA?
Marine Corps Veteran expert analysis of the recent bombing incident at the hospital reveals critical findings:
- Fuel Explosion Duration: The initial explosion likely lasted 0.5-0.75 seconds, emitting light for a brief period. This suggests it is not an incendiary device.
- Parking Lot Damage: The damage in the parking lot is attributed to either overpressure or a fuel explosion. There's minimal debris near the cars.
- Shielding Effect: A surrounding building shielded one side of the parking lot, preventing diesel/gas fires from reaching the vehicles. All windows in nearby buildings shattered due to the primary and fuel explosions.
- Last Video Variation: The final video displays a smaller fuel explosion, and the submunition release is less clear.
CONCLUSION:
- The explosive device likely ranged from 300-600 lbs. Larger bombs would've scattered more debris in the parking lot than on buildings.
- A 700lb+ bomb would've caused more damage to building tops due to shockwaves.
- Most visible damage is attributed to the fuel explosion; the primary explosion likely caused structural damage.
Probable munitions and their possessors:
1. Mk-82/Mk-83 General Purpose Bombs:
- Possessed by: Multiple countries, including the US and NATO members. Versatile, unguided bombs.
2. GBU-39 Small Diameter Bomb (SDB):
- Possessed by: United States and allies. Known for precision strikes.
3. GBU-12 Paveway II Laser-Guided Bomb:
- Possessed by: United States and allies. Converts unguided bombs into precise munitions.
4. AGM-65 Maverick Missile:
- Possessed by: United States and allies. Air-to-surface missile for precision strikes.
Audio Analysis: Based on the video, we can hear what the Hamas missiles and a JDAM missile sound like. Then, we have the audio of the attack on the hospital, and it sounds very similar to a JDAM missile. Hamas does not have the infrastructure and capabilities to fire a JDAM.
These insights offer clarity into the incident, highlighting potential munitions and the militaries that may possess them, and that could have been behind the attacks.
FINAL CONCLUSION:
Based on the evidence, this could not have been the Islamic Jihad, as claimed by the Israeli Defense Force, based on our analysis of the information we have so far.
They do not possess the capabilities for such advanced weaponry.
IMPORTANT DISCLAIMER:
This is an analysis is preliminary, and is done by a Marine Corps Veteran Explosives & Ordinance Expert, and reviewed by many others.
As I've said before, we CANNOT come to final conclusions just yet.
The IDF has denied the above claims, and has stated it shared evidence with US Intelligence, including footage and intercepted conversations, that will prove the Islamic Jihad were behind the bombing of the Al-Ahli Baptist Hospital. This footage and the conversations will also be made public, according to Reuters.
The videos are compiled from various sources and do not represent our opinion in any way.
Dah mula kat TT n socmed cerita pasal Rabu 13 September ni. Kononnya "something gonna happen".
Paling best semua tepek konon ada 320 ribu bala akan turun menurut 'kasyaf wali-wali Allah'.
Ini semua cubaan nak hidupkan balik kepercayaan sial pada Rabu terakhir bulan Safar.
Aku kerja polis ,Kerja kat Penang.
Tak payah aku mention balai mana,
Masa tgh kerja dapat call, utk ambil satu tangkapan kes curi di Tesco (tesco mana tak payah aku mention).
Sampai kat tesco, masuk guard room tengok ada satu laki melayu duduk atas kerusi.
Atas meja depan dia ada 2 bungkus roti gardenia.
Dapat info laki ni curi roti tu.
Nilai roti tak sampai rm10.
3x aku tanya guard tu, "takkan nak tangkap juga? Nilai curi tak smapai rm10?".
Guard cakap kena tangkap jugak, arahan pihak atasan tesco.
So, bawa jugak la laki tu naik kereta.
Dlm kereta aku tanya kenapa curi?
Dia cakap tak ada duit nk beli, curi pun utk bgi anak dia makan kat rumah.
Terkedu aku dengar.
Dia cakap lagi, anak dia dh 2 hari tak makan nasi, dia cuma mampu bagi anak dia makan keropok mamee sahaja.
Keropok mamee yg harga 20sen sebungkus tu..
Lepas aku dengar, bergenang air mata. Terbayang anak kat rumah.
Sampai kat balai, guard tu dh sampai dulu sekali dgn roti gardenia 2 bungkus, barang curi tu.
Dh depan EO nk buat report.
Kebetulan timbalan ketua balai (AOCS) baru sampai.
Bila AOCS aku dapat tahu cerita ni, apalagi kena maki guard tu.
Tapi guard tu tak boleh buat apa, dia pun cuma ikut arahan atasan dia kata.
AOCS aku suruh call atasan dia datang.
Dlm 20minit datang 1 pompuan melayu, incharge guard tesco tu
Apa lagi berbakul2 lagi pompuan tu kena maki.
Dh insaf kena maki,
Pompuan tu kata kalau nk settel jugak, laki tu kena bayar 10x ganda dari harga barang yg dicuri.
AOCS aku dengar, dia terus bayarkan 10x ganda nilai roti tu.
Dh selesai urusan, melutut laki tu menangis terima kasih kat AOCS aku dlm balai.
AOCS aku cakap apa "Sekarang ni Allah bukan uji hang, tapi ALLAH tgh uji aku sekarang, utk tgok apa aku boleh buat dgn pangkat yg aku ada utk bantu sama saudara yg tgh susah"
Laki tu baru kena buang kerja kilang.
Bini lari, ada anak laki sorang umur 5 tahun.
Aocs aku siap bagi duit poket utk dia survive 2 beranak.
Selang berapa bulan lepas tu, laki tu datang balik kat balai, cari Aocs aku, dia kata dh dapat kerja baru, dia nk bayarkan balik apa yg Aocs aku tolong dia dulu. Tapi Aocs aku dh pindah ke balai di Nibong Tebal.
Sampai sekarang aku ingat apa yg Aocs aku pesan kat aku
"kalau nampak org tgh susah, jangan ingat Allah tgh uji orng tu, sebaliknya Allah tgh uji kita, Allah nk tengok apa yg kita boleh buat utk tolong org susah tu"
Salute kat Aocs aku Sarjan Mejor Shahruddin.
Kredit : Mohd Rosli Wahab
1. The Melaka Civil Defence Force is studying a plan to recruit mat rempit as part of the motorcycle ambulances team, The Star reports.
They will be trained to administer first aid at an emergency scene, says its Associate Corporate Officers category.
https://t.co/7cdOktRsPo