Dulu gue sebal pas orang Malaysia ngatain kita. Pdhl kita merdeka duluan, tenaga pendidikan aja dr kita.
Tp kemarin pas ke Malaysia, gue nyadar, SDM sana udah berkembang bgt.
Contoh simpel aja: Gak ada polisi cepek di tiap perempatan & tukang parkir liar. KL lbh rapih dr Jakarta.
NERAKA UNTUK YANG SOLAT.
Kata ustaz dalam kuliah maghrib tadi, ada orang yang solat pun masuk neraka.
Nama neraka itu adalah Neraka Wail. Dalilnya Surah Al-Ma'un (107): 4-5.
Mereka golongan yang lalai dalam solat. Rukuk dan sujud sambil lewa, melewat-lewatkan solat hingga akhir/habis waktu dan tidak mengingati Allah dalam solatnya.
Wail tu satu lembah kat dalam Neraka Jahannam. Gunung ganang hancur lebur kalau dicampak ke situ.
Bayangkan orang yang solat pun boleh dimasukkan dalam neraka, apatah lagi mereka yang tidak solat.
NERAKA UNTUK YANG TIDAK SOLAT.
Neraka khusus untuk mereka yang tak solat pula adalah Neraka Saqar.
Dalilnya Surah Al-Muddatstsir: 42-43.
Neraka Saqar ni tingkatan ke-6 dari 7 tingkat neraka. Siksaan api yang sangat menyengat dan sangat dasyat kepanasannya. Terus menerus membakar kulit manusia.
Kata ustaz, sesekali kita kena diingatkan tentang azab Neraka juga. Baru ada rasa takut nak tinggal solat.
Sama-sama kita jaga dan perbaiki solat. Jika ada culas dan tertinggal solat, segera bertaubat dan Qada' solat selagi hayat kita masih ada.
Jangan pandang dan judge orang lain! Lihat diri kita sendiri dan perbaiki diri kita dulu.
Cameron Highlands thread 🍓:
Utk mereka yg nak pergi CH tapi taktahu tempat mana yg best & berbaloi pergi, this thread for you.
My trip utk 3hari 2malam. Better plan pergi weekdays sbb tak sesak sgt.
If tanya CH sejuk ke tak… siang nyaman, malam sgt sejuk!
Bookmark dulu📌
Ustaz Razif ada bagitau masa kelas tasawuf:
Rezeki yang paling rendah ialah harta.
Rezeki yang paling tinggi ialah kesihatan.
Rezeki yang paling utama ialah anak-anak yang soleh dan solehah.
Rezeki yang paling disyukuri ialah husnul khotimah.
You do you.
Maksud🚩 RED FLAG 🚩 yang sebenar:
"Kita kat sini macam family" = Tak ada boundaries
"Kena multitask" = Kekurangan staff
"Mesti flexible" = Ada tugasan lain yang luar dari job description
"Company kami company baru" = Tak ada direction yang jelas (Tapi mungkin ni tak tepat)
Tired :(.
Sepanjang career ini, hampir 7/8 orang manager resign/cabut dalam masa 2 tahun. Harap yg paling latest ini sama-samalah tempuh environment toksik. Leader yg paling terbaik & tak lokek ilmu mengajar staff dari 0 experience sampai serba tahu semua perkara.
Next majlis kawan, nak bagi set bekas kuih raya/ set buffet pula lah. Cari warna lebih kurang gold nampak exclusive sikit. Majoriti kawan dapat barang yg sama je, cth air fryer. Ada try tanya diorang banyak dapat hadiah apa je, air fryer sampai 4/5 biji. Dh mcm nak jual pula. 🤣
Kepada married couple , what is hadiah kahwin yang you all rasa function gila dapat waktu majlis dulu? Maybe boleh jadi rujukan for my friends kahwin nanti
Sebagai seorang recruiter, aku banyak dah interview orang and antara soalan aku paling suka adalah "Tell me about yourself" sebab dari sini dah boleh dapat agak-agak candidate ni jenis macam mana.
Sini aku share cara nak jawab soalan ni: 🧵