BEZA 1 DINAR DAN 10 SEN 😱
Saiz hampir sama tapi nilainya jauh berbeza.
5 tahun sejarah harga 1 dinar
Tarikh 15 Ogos:
2019 : RM 897
2020 : RM 1,273
2022 : RM 1,177
2023 : RM 1,311
2024 : RM1,603
BEZA 1 DINAR DAN 10 SEN 😱
Saiz hampir sama tapi nilainya jauh berbeza.
5 tahun sejarah harga 1 dinar
Tarikh 15 Ogos:
2019 : RM 897
2020 : RM 1,273
2022 : RM 1,177
2023 : RM 1,311
2024 : RM1,603
Bagi penyimpan emas pula harga emas naik rasa seronok kerana aset emas telah meningkat nilainya.
Ketika harga emas turun mereka akan lebih seronok kerana itu peluang untuk tambah emas pada harga lebih murah.
@acaiijawa Nak simpan emas kena ada ilmu dulu. kena kaji betul-betul pelaburan emas yang trusted. Yang ada emas fizikal & mudah nak pickup.
Bila jadi dealer Public Gold ni, ramai mengadu duit mereka dah habis kat QM 🥹
Assalamulaikum. Never thought I will do this, but I need help warga Malaysia
Adik I, Nidza Afham hilang. Lokasi last phone & dompet di temui atas jambatan Sungai Klang. (sebelah jambatan baru)
Dia keluar pergi jogging dalam 7.58pm (indrive) ke Stadium Klang
@ZhaphyraaStory@n_azzurajafri Non certified POV here but i would say something like - i am so sorry u have to deal w all this at such young age. I am so sorry they did that to you. U are such a strong boy u still presevere througout these challenges. For that i am truly inspired.U are amazing, u are valuable!
Setelah belajar ilmu kewangan dengan beberapa mentor kewangan, ni ilmu yang saya dapat.
Lebih baik kumpul dana pergi haji dalam bentuk emas.
Dana haji long-term investment.
Dan purata keuntungan emas adalah sekitar 10% setahun.
Hanya orang malas, blajar degree sekadar lulus, buat assignment hanya dari chatgpt (termasuk reference pun AI), tak baca kajian, artikel jurnal. Tak aplikasikan ilmu, tak buat bacaan luar, tak bertanya, masuk kelas ala kadar, attendance cukup syarat, minta orang signkan…..
Don’t underestimate the little things you do for others. No matter how small the act, it will come back to you eventually. The appreciation and thank you may be delayed for ages but that’s ok because your reward is truly with the Almighty. So do things out of love not obligation.
Assalamualaikum.
Adik ipar saya, Firdaus Aiman bin Ibrahim telah hilang dan tidak dapat dikesan.
Jadi sesiapa yang menjumpainya atau ada terserempak dgn dia diminta untuk chat no 01135840206.
Saya juga meminta semua mendoakan keselamatan adik saya serta mendoakan kepulangan dia dengan selamat dan semoga urusan mencarinya dipermudahkan 🤲🏻
Notes : last update dihubungi dia berada di sekitar kuala Lumpur
Dia sepatutnya naik ke sibu pagi tadi.
Sekitar jam 10.30 malam 21/7 , pihak pegawai menghubungi ayahnya menyatakan bahawa dia tidak melaporkan diri di sana.
Padahal pada asalnya 2 hari yang lepas melalui panggilan video, dia memberitahu emaknya bahawa dia nak lapor diri pada petang tersebut
Selepas dari itu, langsung tiada khabar berita
“Cara jenayah bunuh dilakukan “shocks not only the judicial conscience but even the collective conscience of the society.” Kes sebegini paling jarang ditemui daripada kes2 yg pernah berlaku (rarest of the rare) yg melibatkan jenayah kekejaman yg amat merbahaya kepada masyarakat”
Kejadian bunuh di UPNM patut menjadikan kita insaf sebab kejadian ni juga menandakan kegagalan masyarakat kerana tak ambil peduli.
Perkara ini mungkin boleh dielak jika:
1. Klinik yang merawat arwah tak percaya bulat-bulat yang arwah cedera terkena letupan. Letupan adalah kes serius. Kenapa bukan pihak universiti yang hantar? Kenapa kawan-kawan sahaja? Klinik sepatutnya syak sesuatu dengan tahap kecederaan arwah dan boleh lapor pada polis / UPNM.
2. Jurulatih arwah pergi siasat selepas dapat surat layang memberitahu keadaan arwah. Kalau beliau tak cuai dan bertindak pantas dah tentu dapat tahu keadaan arwah. Sebaliknya beliau bertindak tak bijak dengan tularkan surat layang itu menerusi whatsap.
3. Pemandu UBER (kini Grab) yang menghantar arwah dalam keadaan cedera teruk sepatutnya buat laporan polis setelah melihat keadaan sedemikian rupa.
4. Tidak mudah percaya pada bomoh yang menuduh arwah mencuri komputer riba.
Semoga kita semua alert dengan keadaan sekeliling selepas ini dan tak pentingkan diri sendiri.
Apa pun reputasi UPNM pasti tercalar teruk selepas ini.