Sistem elektronik patutnya boleh proses jumlah sebenar sampai sen terakhir. Tanpa perlu dibundarkan langsung sebab tiada isu “tiada syiling kecil” dalam transaksi digital. Jadi masih patut ke premis bundarkan walaupun pengguna membuat bayaran secara digital? 🤔
Small things matter.
1. Solat and mengadu puas2 dekat Allah. Put your trust that Allah gonna take care of everything
2. Makesure bangun mandi, buat la DIY spa dekat rumah tu. Play makeup with yourself to get back the confidence to keep going
3. Kemas bilik. Kalau ada budget lebih boleh makeover bilik. You gonna feel like a better person. Bilik yg bersepah akan serabutkan lagi ur mind
4. Buy something for yourself. Sometimes u neglected ur needs and wants sbb u terlalu fokus dekat dunia. So for once, treat urself a warm and cozy meal, pergila buat mukbang sorang2 dalam bilik tu. Or beli la skincare baru, baju baru. Something only for yourself to enjoy
5. Cari masa to connect with nature/dunia. I choose mandi sungai. Kalau u prefer jalan2 taman, or cafe or malls, go on. Kalau I stress, I akan pergi berendam dalam sungai and mengelamun sorang2. Have a little “adventure” for urself.
All of these tak perlukan cost yg besar or kena bergaul dgn orang. Sbb I know, some ppl during their darker times…prefer to isolate themselves.
Kelebihan berdoa Hari Arafah telah bermula. Banyakkan berdoa.
Namun, jangan hanya berdoa untuk perkara keduniaan sahaja. Doakan untuk urusan akhirat juga.
Imam Ibn Kathir رَحِمَهُ الله berkata:
وذَمَّ مَنْ لَا يَسْأَلُهُ إِلَّا فِي أَمْرِ دُنْيَاهُ
Kalau kerajaan tak nak stop, korang rakyat boleh stop kan. Take action boikot, jangan join event membazir air macam ni. Jangan jadi enabler. Dalam ada negeri mengalami krisis air, kita sibuk nak buat event bodoh macam ni 💀
before you tell us to berjimat cermat, cut police escorts for VIPs and eliminate fuel allowances for all MPs.
we see zero sacrifices from politicians during this crisis
Dear @hannahyeoh, this is incredibly tone-deaf. It’s you who needs to wake up & see what the marhaen have to go thru daily.We’re already up early dealing with train breakdowns&congestion caused by our failing public transport. RM5 coffee wont fix this, people-first policies will.
Qanaah becomes harder when our baseline keeps shifting. Qanaah adalah kunci untuk hidup tenang. Bila hati redha, kita tak lagi mengeluh atas yang tiada, sebaliknya belajar menikmati setiap proses yang ada. Qanaah, kecukupan yang tidak pernah berakhir.
Malaysia’s wealth gap is a moral failure.
One luxury car costs more than the lifetime earnings of thousands. The system is broken.
We must raise the minimum wage, tax the ultra-wealthy, and build a Malaysia that works for all.
❌ Perkara yang jangan disembangkan kat tempat kerja
• Hal rumahtangga
• Sejarah hidup
• Hal keluarga
• Duit
• Nak resign
• Membawang pasal syarikat lama
• Tak puas hati dengan gaji/bos/syarikat
• Hal peribadi
Jaga sempadan dengan orang kat tempat kerja
Rasanya you, me and most of us semua tahu WFH kalau ada pun memang tidak dibuat secara menyeluruh.
Kita kan dah pernah rasa benda ni masa pandemik Covid-19.
But these dinosaurs macam biasa buat-buat tak faham.
Sama macam mereka tak pernah faham kenapa kena ada gaji minimum.