🚀 Over the years I've written a lot of Eloquent queries in @laravelphp
Here's a collection of tips on how you can improve the performance/readability/maintainability of those queries.
🧵
I've been programming for ~7 years, have a senior title, and I'm struggling so much with a bug right now.
No matter how long you're in this field, there are still so many new challenges.
🐛🪲🐞
Kata kuncinya apa kat sini tuan-tuan?
Setiap programmer belajar sesuatu yang baru setiap hari.
Apa yang dia belajar tu terkumpul membentuk pengalaman dan kemahiran.
Pengalaman itu mendewasakan.
Kemahiran itu lumayan.
The worst nightmares for software developers:
- removing production database accidentally
- hearing from a colleague that testing is not needed
- introducing even more bugs by fixing a single bug
- no internet connection
- managers as tech leaders
What else would you add?
"Nak sambung Software Engineering kena ada asas dalam Java ke?"
Tahukah korang, yang lebih penting adalah asas programming tu sendiri. Language ini hanya "alat" saja untuk memahami asas tu.
Dah faham asas, belajar language apa pun boleh sebab tak jauh beza sangat.
Antara benda penting bagi seseorang developer adalah stress management. Bila kita cuba untuk figure out kenapa code tak jadi-jadi, stres betul beb.
Bagaimana anda handle stress? Kalau aku, aku akan kacau dia ni 👇🏻😝
Saya baru attend seminar pekerjaan dan trainer cakap kalau nak lead to healthy lifestyle dekat tempat kerja ialah dengan memberikan 100% commitment dekat pekerjaan. Part hari Jumaat tu betul, 2% je sebab esok weekend. Kah !