Kat Malaysia, kalau you dapat masuk investment bank, dah kira you made it.
Family bangga, kawan-kawan pandang lain macam.
Dan kerja tu sendiri buka pintu. You duduk dalam bilik yang sama dengan CEO, dengan orang yang pegang duit besar.
Salah seorang daripada mereka boleh hulur golden key ; satu deal, satu board seat, satu pelawaan yang tukar seluruh trajektori hidup you.
Researcher? Duduk dalam lab belakang. Tekun. Bertahun-tahun. Tak ada siapa nampak.
Engineer kat tapak lagi teruk. Panas, berhabuk, jauh dari rumah. Uruskan pekerja asing, uruskan subcon, uruskan progress claim. Kena marah bila projek lewat. Tak ada siapa hulur golden key kat site office.
Semua bijok2. Beza cuma siapa ada networking.
Kat other countries , akhirnya nerd menang.
Yang bina widgets naik atas, lagi kaya dari yang urus duit.
Founders ganti banker. Itu revenge of the nerds.
Malaysia belum sampai era tu.
Kat sini, nerd kita masih kerja untuk orang yang pindah duit. Bukan sebaliknya.
Lepas tu kita hairan kenapa tak ada inovasi.
Absolutely.
Otherwise, the filibuster will be killed immediately if Dems get the House, Senate and Presidency in 2029.
They already tried to do it and were stopped by Manchin & Sinema, who were then kicked out of the Dem party.