#tadabbur
Kalau dipikir-pikir, konsep mental health sudah ada sejak 1400 th yang lalu.
Caranya simple, Al-Qur’an menyebut: “Ingatlah, dengan mengingat Allah hati menjadi tenang.”
Karena gini guys, healing yang kita lakukan utk pergi kemana-mana itu sejatinya hanya sementara. Selesai healing, pasti capek dan kantong kering. Akhirnya overthinking lagi. Maka, sejatinya dzikir itu yang paling mujarab.
Taqwa ada banyak definisi, tetapi antaranya adalah:
1- Takut kepada Allah
2- Beramal dengan al-Kitab
3- Redha dengan yang sedikit
4- Buat persediaan untuk hari akhirat
Inilah hakikat makna taqwa oleh Sy Ali RA.
Antara sunnah yang sukar dibuat zaman ini adalah sunnah tidak mencela makanan.
Syeikh Ibn Bazz menyatakan bahawa:
"Daripada kesempurnaan akhlak adalah tidak mencela makanan bahkan menawarkan kepada sesiapa yang berkehendak tanpa mencelanya."
Mengkritik untuk penambahbaikan tak apa lagi. Tapi sampai menghina makanan yang halal dengan celaan buruk, hodoh, dll, ini bukanlah akhlak seorang Mukmin.
Orang yang bertaqwa, Allah akan ampunkan dosanya. Ini berdasarkan al-Quran:
وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّـَٔاتِهِۦ
"sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Allah menghapuskan kesalahan-kesalahannya" [al-Talaq: 5]
dan makin faham kenapa awal2 Quran dah cerita perangai Yahudi serta pemujaan mereka terhadap anak lembu emas..
kalau baca mcm biasa taktahu apa makna mmg takleh relate dgn kehidupan dan apa yg terjadi pada dunia ni pun.. padhal Quran dah sebut awal2 yg jadi dulu sammmpai skrg
.
Kata al-Imam As-Syafie Rahimahullah :
أُحِبُّ الصَّالحين وَلَسْتُ مِنْهُمْ
لَعَلِّيَ أَنْ أَنَالَ بِهِمْ شَفَاعَهْ
Aku mencintai orang-orang soleh walau aku bukan daripada mereka. Semoga dengan kecintaan ku kepada mereka aku akan mendapat syafaat.
Sebenarnya segala kesedihan yang kita alami adalah sebab kita tak buat apa yg patut kita buat.
Apa yg patut kita buat?
Kita sendiri pun tahu apa yang kita patut buat. Tapi kita tangguh2 dan sering beralasan.
Sehingga kita betul2 bertindak, kesedihan tu akan terus merebak dan merebak.
Kesedihan tu adalah "panggilan" dari Allah SWT supaya kita kembali kepada Islam.
UNPOPULAR OPINION:
Matcha sebenarnya tak sedap.
Orang yang suka matcha sebenarnya bukan suka matcha pun.
Tapi dia adalah typical consumer yang senang dimanipulate oleh repetitive mass marketing kerana sifat FOMO due to insecurity dan low confidence akibat lupa asal usul dan hilang jati diri kerana begitu taksub dengan budaya luar sehingga abai agama dan budaya sendiri.
Sains kata semua mayat akan reput.
Al-Qur'an kata ada je jenazah2 insan terpilih yang tak mereput.
Sebab tu kalau kita hidup berlandaskan logik dan sains sepenuhnya, kita akan sesat dari landasan Islam.
Dulu aku pernah dengar orang alim cakap, ibadat yg kita buat demi pahala, adalah ibadat yg senang jadi rosak lg merosakkan.
Mula2 aku tak faham.
Tp bila tengok org Melayu gian bagi sedekah kat sindiket sebab "Dia tipu ke tak tipu ke, kita dapat jugak pahala", baru aku faham.
Terlihat pemuda yang menulis "tak sabar WW3". Ini tidak tepat dengan apa yang Nabi ﷺ pesan kepada kita.
لا تَتَمَنَّوْا لِقَاءَ العَدُوِّ، وسَلُوا اللَّهَ العَافِيَةَ، فَإِذَا لَقِيتُمُوهُمْ فَاصْبِرُوا
"Jangan kamu mengharapkan pertemuan dengan musuh, pintalah
Masjid Nabi, lelaki & wanita boleh masuk melalui mana-mana pintu.
Lalu Nabi kata, "Mungkin kita jadikan pintu yang ini untuk wanita."
[Abu Daud 462]
Nabi pilih satu pintu khas untuk muslimat masuk tanpa perlu berselisih dengan muslimin.
Masjid mesra muslimah adalah sunnah.
I know a guy who got married at a very young age and today he constantly thanks Allah for that decision because early marriage made him mature early, turned him into a responsible, focused man while his peers are still figuring life out. It’s not just his story throughout
Akhir zaman
Kita mampu bersegera dalam keseronokan tapi kita lambat dalam mengerjakan perintah Allah.
Kita takut kalau gaji sikit tapi kita lupa Allah pemberi rezeki.
Perancangan kita dah rasa terbaik tapi kita alpa Allah Maha Perancang.
Sebenar apakah keimanan mu?
Orang yg tak takut Allah SWT, akan end up takut benda2 lain.
Takut kahwin, takut hantu, takut COVID, takut takde duit, takut pasangan curang, bla bla bla.
Sebab bila tak takut kat Allah SWT, takde la kebergantungan kat Allah SWT.
Bila tak bergantung kat Allah SWT, bye2 jela.