Read Tabung Haji’s 200 pager RCI report. Key summary below
Governance failures
•The Tabung Haji Act 1995 gives the responsible Minister (Religious Affairs) sweeping powers over hajj operations, funds, and investments, despite that Minister typically having only religious-affairs expertise and no independent input before making financial decisions.
•Loose appointment criteria let politicians chair/sit on the Board (2014–2018), politicizing decisions on dividend payouts (hibah), hajj fees, and hajj financial subsidies (HAFIS).
•The Minister could dismiss board members/CEO without cause, used to remove the CEO (May 2021) and Chairman (Oct 2021) before their contracts ended.
•Board members and management held overlapping roles across TH’s many subsidiaries, causing conflicts of interest and diluted focus.
I’m the founder of @jomhackmy and I’ve been a community builder within the Malaysian startup and tech ecosystem for about 15 years now, an entrepreneur for 20 years. The recent @ns incident has stirred up a bunch of issues but time to look at it again with a calmer perspective.
The Network School (@ns) drama is all over the Internet
What's really happening?
I'm Malaysian & Irish ~ born and raised in London. Recently moved back to 🇲🇾 for good.
My plan?
To help build Malaysia's AI Builders Hub (@KrackedDevs) ~ upskilling our people, pulling Malaysian builders together, and pushing for Malaysian-made tech products.
Turning Malaysians from consumers into producers.
Here's a thread - a simple breakdown of the NS Drama, from my humble perspective 👇
Esok kami akan ke Arafah untuk wukuf, ada jemaah buat kompilasi doa-doa pilihan. Harap dan manfaatkan dan kongsi kepada orang lain.
pautan : https://t.co/84xZMA19IF
Rakyat marhean agak susah nak nampak keluhan T20, sbb mereka jarang sgt mengeluh di medsos.
Point Dato @saipolyazan383 sampaikan ni adalah satu isu yg T20 terasa pd hari ni.
Mereka merupakan penyumbang cukai 1/4 kpd LHDN, tapi kena byk keluarkan duit sendiri utk tanggung anak belajar dan byk tak dpt subsidi.
Dia macam mana eh nak bagi analogi. Mcm HR menghukum high achievers dlm syarikat.
Apa pun, kerajaan perlu kelaskan balik takrif T20.
Dia tetap datang paling awal ke rumah Allah.
(Datang Awal✅)
Dia sempurnakan dengan penuh tenang.(Berwuduk✅)
Dia tidak tahu itu kali terakhir dia membuka cahaya rumah Allah, yang menerangi orang lain.(Berkhidmat di rumah Allah✅)
Dia tidak tahu itu bacaan Al-Quran terakhirnya
‘Semut Hitam’ santuni tetamu ALLAH
Dalam kesibukan jutaan tetamu ALLAH yang memenuhi bumi Makkah serta cuaca panas mencengkam, kelihatan sekumpulan petugas berpakaian seragam hitam dengan jalur hijau cerah setia berkawal di lokasi strategik.
Mereka bukan sekadar pemerhati, sebaliknya menjadi talian hayat kepada ribuan jemaah haji Malaysia yang memerlukan bantuan ketika menunaikan ibadah.
Artikel: https://t.co/8gU69HMBWV
Copyright disclaimer: Segala penyuntingan video adalah hak cipta terpelihara milik Sinar Harian.
#SinarHarian #BeritaSemasa #Haji #TabungHaji #SemutHitam #PetugasHaji
𝐓𝐍𝐁 𝐁𝐢𝐥𝐥 𝐟𝐨𝐫 𝐌𝐚𝐲 𝐭𝐨 𝐢𝐧𝐜𝐫𝐞𝐚𝐬𝐞 𝐬𝐥𝐢𝐠𝐡𝐭𝐥𝐲 𝐰𝐢𝐭𝐡 𝐀𝐅𝐀 𝐬𝐮𝐫𝐜𝐡𝐚𝐫𝐠𝐞 𝐨𝐟 𝟏.𝟑𝟖 𝐬𝐞𝐧 𝐩𝐞𝐫 𝐤𝐖𝐡
The Automatic Fuel Adjustment (AFA) rate becomes a surcharge (instead of rebate) for the first time since it was introduced on 1st July 2025.
The AFA is a mechanism that adjusts based on the market cost of fuel (gas, coal, etc.) and foreign exchange rates. When prices are low, it results in a rebate, but if there’s a spike, it will be reflected as a surcharge. This replaces the previous ICPT (Imbalance Cost Pass-Through).
Compared to April 2026 (rebate of 0.47sen/kWh), the AFA for May will be a surcharge of 1.38 sen/kWh.
If your monthly TNB electricity usage is 1,000kWh, this means your April 2026 bill which cost RM466.34 will increase slightly by 4% (RM19.09) to RM485.43 in May 2026.
To fully charge a Proton e.MAS 7 Premium or Tesla Model 3/Y RWD (about 60kWh) at home, that's an increase of 82.8 sen.
AFA rates:
Jan 2026: -4.99 sen/kWh
Feb 2026: -2.77 sen/kWh
Mar 2026: -2.15 sen/kWh
Apr 2026: -0.47 sen/kWh
May 2026: +1.38 sen/kWh
Jun 2026: +2.92 sen/kWh (Forecast)
Jul 2026: +0.22 sen/kWh (Forecast)
Aug 2026: +3.93 sen/kWh (Forecast)
Take note that AFA is EXEMPTED for usage of 600kWh and below, and for users who signed up for Green Energy Tariff (GET).
Early cost pressures are emerging in Malaysia's domestic food supply chain, though most selected food prices remain within a controlled range, said Economy Minister Akmal Nasir.
Recent price changes:
• Chicken: up 3.3% to RM9.70/kg.
• Grade C eggs: up 7.3% to RM3.93 (per 10).
• Beef: down 3.8% to RM35.92/kg.
• Indian mackerel: down 1.1% to RM16.10/kg.
• Scad: up 0.95% to RM10.36/kg.
• White prawns: up 0.61% to RM32.03/kg.
• Mustard greens: up to RM6.51/kg.
• Spinach: up nearly 5% to RM5.59/kg.
• Fresh coconut milk: up 3.6% to RM16.41/kg.
🧵1
Kongsi bacaan pagi ni dari Kitab Riadhus Salihin Bab ke-255.
'Haram Mendengar Umpatan'
Keypoint mengumpat:
Kalau mereka tidak suka apa yang kita cakap, itulah mengumpat, walaupun ia perkara yang betul.
Kalau apa yang kita cakap salah, itu adalah fitnah!
Dalil: HR Muslim
@pedoqpop Makin besar gaji makin kurang workload yang physical. Makin besar gaji means makin penting position. Makin penting position makin kerap involve in decision makin. Makin kerap involve means makin banyak meetings. Gaji gaji besar ni banyak memikir. Kerja physical delegate ke bawah.
Kata kata paling padu dari ZRA
Kalau Allah belum bagi kamu kejayaan
Dia sedang bagi kamu Ilmu
Kalau Allah belum bagi kamu kejayaan yang kamu ukur sebagai berjaya
Beerti Dia sedang bagi kamu kekuatan
Kalau Allah tangguhkan satu waktu untuk kamu Berjaya. Beerti Dia tangguhkan kerana kamu belum bersedia
Jadi itulah cara Allah Sayang Kita
Bukan Allah sayang kita dengan bagi semua kejayaan yang kita nak
Dia bagi kamu kekayaan, jiwa, mental kita. Supaya pada hari kita menang kita tidak menang sebagai orang yang cuai
Pada hari kita tidak menang kita tidak menang sebagai orang yang rosak
Kerana kemasyhuran dan kejayaan ini ialah tempat yang paling merosakkan manusia
Aku tahu selaku pekerja berdedikasi, hangpa tak ada masa nak tercongok depan TV, PC, laptop atau telefon bimbint untuk dengar apa Menteri Kewangan Kedua dok sembang pasal Harga Minyak jam 4 petang tadi.
Jadi, aku tolonglah tulis balik apa dia kata
Looking at how other countries are hit with the fuel price surge...
Really makes me feel grateful to be a Malaysian. 🇲🇾
- In Australia, gas prices have gone up by 60%. A 65L tank that cost $125 in February now costs nearly $200.
- In the Philippines, 365 gas station have shut down.
- In Laos, you would have to queue for hours just buy half tank of gas.
- In Thailand, the govt is struggling to deal with panic buying.
Meanwhile in Malaysia, we still have RM1.99/Litre, yet some still complain it's not enough. 🥲
KEMASKINI
BANDUAN PALESTIN KINI DIBIARKAN MATI
Video dari banduan Palestin di Gaza yang dibebaskan IDF menyatakan bahawa semua banduan Palestin dalam Penjara Israel kini dalam bahaya kerana Warden Penjara Israel tidak lagi beri keselesaan, makanan, air dan tidak lagi menguruskan banduan Palestin. Ada yabg sakit tidak diberi rawatan langsung dan dibiarkan mati . Dia meminta agar semua orang terus bercakap mengenai nasib banduan Palestin dalam Penjara Israel