Teruk juga Menteri Pendidikan kena kecam sebab tak nak tangguh SPM semasa banjir. Ada yang cakap beliau tak ada hati perutlah maki hamun semua.
Pertama, saya tak setuju SPM ditangguh hanya sebab musim tengkujuh dan banjir KECUALI di kawasan tersebut memang dah langsung tak boleh bergerak dan diistiharkan sebagai darurat. Zaman sekarang ni, jangan marahlah kalau saya cakap generasi kita dilembikkan oleh kita sendiri.
Selagi pelajar masih boleh bergerak ke sekolah, SPM mesti diteruskan. Tanpa kita sedar sebenarnya kita lembikkan generasi sekarang. Terperanjat juga saya bila ada dalam group wasap sekolah cakap anak tak boleh datang sekolah sebab bangun lambat. Alasan ni kalau digunakan 20 tahun dulu memang boleh dimasukkan dalam kategori tak masuk akal tapi zaman sekarang boleh diterima.
Kedua, ada yang cakap mental pelajar tak sedia sebab banjir. Persediaan mental ni bukan untuk bulan 11 dan 12 sahaja. Ia sepatutnya dah sedia sekurangnya 6 bulan lebih awal. Akhir tahun sepatutnya dah tak ada soal persediaan mental. Ia masa nak ambil peperiksaan dan jawab soalan saja. Jangan lembikkan generasi zaman sekarang.
Ketiga, saya setuju dengan KPM bila mereka cakap pertangguhan SPM akan sebabkan ada masalah lain akan muncul. Selepas SPM, ada deadline yang kena ambil kira. Contohnya, nak mohon masuk ke institusi pengajian tinggi. Ia pun terpaksa ditunda sebab SPM ditunda. Pelajar baru nak masuk semester pertama di universiti pun terpaksa ditunda.
By the way, masa saya kecil darjah satu dulu, pukul 5 pagi saya dah sampai sekolah sewaktu hari masih gelap gelita. Saya duduk sampai waktu masuk sekolah di kantin di bawah lampu malap. Tapi saya tak pernah komplen macam-macam sebab saya tahu ayah saya nak cari rezeki menoreh getah awal pagi. Bila saya besar, saya tak suka komplen. Saya cari jalan.
Jangan jadikan generasi sekarang lembik.
I'm a born and bred Malaysian and I love my Negaraku, Jalur Gemilang and everything Malaysian. My dad and grandad were at Stadium Merdeka on 31/08/57. I'm not at all cool with another country's flag being raised for OUR Merdeka alongside Our Jalur Gemilang!
Aku pernah treat satu baby ni
Masa tu pukul 5 pagi, kat ED
Umur tak sampai 6 bulan
Datang sebab perut kembung, taknak makan, nangis tak berhenti
Dtg tengok baby, baby nangis tak berhenti,
Masa tu, mak ayah dia dah macam panda + zombie dah....
Klang tak akan aman lepas ni sebab JSJ Selangor dan Bukit Aman akan strike every gangs dan sesiapa je yang ada rekod jenayah dalam Klang, sampai pembunuh ditangkap.
Apa yang susah sangat, Pestabola Merdeka ni kosongkan stadium, jangan beri satu sen pun pada FAM
Bukan tak pernah kita bikin, masa 2019, Piala Air Marine tu, nak ranap, biar ranap terus, biar diaorang rugi, baru diaorang berfikir sikit nanti
Boleh ke? π€·π½ββοΈ