Bak kata @AymanRashdanW, kita ada dua pilihan:
1. Layan dia macam penjenayah perang. Turun kapal terbang je, kita bagi layanan ala kadar. Tak ada karpet merah bagai.
2. Kita buat macam cara kita sambut ketua negara.
Kita kecam Amerika dalam isu Gaza, tapi kita masih ada hubungan diplomatik.
Bentang karpet merah sebahagian daripada protokol menyambut ketua negara asing.
Kalau kita buat cara pertama, kita dapat tonjolkan pendirian kita. Negara lain dan media asing mungkin puji kita untuk beberapa hari.
Tapi kesannya, Trump bad mood dari pagi sampai malam. Trump seorang yg ego. Orang ego tak rasa diri bersalah. Tegur macam mana pun, dia akan rasa orang nak jatuhkan dia, nak rosakkan hidup dia.
Macam-macam cara dia boleh "hukum" Malaysia, malah ASEAN sekali.
Dan adakah negara asing akan tolong kita masa tu?
Kita mungkin rasa puas sebab dapat tonjolkan pendirian, tapi adakah nasib rakyat Gaza akan berubah? Adakah kita dapat persetujuan negara ASEAN lain untuk buat benda itu?
Kalau kita sambut cara kedua, kita buat Trump gembira walaupun tak berprinsip bagi sesetengah orang. Malaysia dan ASEAN nampak cantik di mata dia.
Tak jamin dapat pelbagai manfaat. Tapi paling tidak takkan dapat layanan tak munasabah.
Semua orang tak suka Trump. Tapi kena fikir kepentingan yg lebih besar.
Hiduplah dengan tenang. You don't need to prove anything to anyone. As long as you’re happy, growing, and healing, that's enough. Cari apa yang buat hati kita betul-betul rasa hidup. Appreciate the little joys. Moments yang orang lain anggap biasa, tapi bagi kita means a lot.
Kita telah diajar oleh Rasulullah s.a.w untuk membaca doa pagi.
Doa pada waktu pagi turut mempunyai keistimewaan seperti membuka kerberkatan dan pintu rezeki pada pagi hari.
Semoga bermanfaat. 🫶🏻
Macam ni best tengok content bermanfaat, demo ada & sekali dengan penjelasan.
sometime's kita terlepas pandang situasi macam ni, semoga banyak lagi ilmu-ilmu yang baru sebegini 🤲🏻