@fmtoday Ayat
'akar umbi mahukan perpaduan orang Melayu'
'pulangan keuntangan politik'
'melihat profit and loss account dari segi politik' '
Ayat² di atas pun dah tahu apa yang akan dibuat bila mendapat takhta.
Saya kecewa dan bingung dengan pendekatan PAS sekarang.
Hanya kerana nak try hard mahu mengambil hati UMNO, isu yang lebih besar tentang penemuan dalam RCI Tabung Haji ini tak pula ditimbulkan.
Saya harap mereka benar-benar tak faham, kerana kalau mereka faham tapi buat-buat diam, itu jauh lebih bahaya.
Saya ambil satu contoh saja, kata Ahli Parlimen PAS, kononnya saya nak ‘cloud the facts’.
Takeaway beliau dari Musyawarah Nasional adalah tentang isu rosot nilai (impairment).
Katanya :
Impairment bukan “sakau”.
Kalau sebuah aset dibeli RM1 juta kemudian nilainya dinilai RM700,000, berlaku kemerosotan nilai RM300,000 dalam akaun. Tetapi RM300,000 itu tidak semestinya hilang atau masuk ke poket seseorang.
Tetapi takkanlah kita boleh semudah itu berpuas hati dengan penjelasan yang diberikan ?
Sebab bak kata orang Kedah, the devils are in the detail.
Masalah yang ditemui dalam polisi rosot nilai itu jauh lagi besar.
Antara perkara penting dalam dapatan RCI Tabung Haji ialah polisi rosot nilai tahun 2017 telah diubah sampai dua kali dalam hanya satu hari.
Dari polisi asal menetapkan ambang pada 70%, kemudian diubah kepada 85%, sebelum sekali lagi dinaikkan kepada 90%, ini semua dibuat pada hari yang sama. SATU HARI SAHAJA.
Apabila ambang dinaikkan, lagi banyak kerugian boleh ditangguhkan daripada diiktiraf dalam akaun.
Itu belum lagi impairment yang tidak direkodkan iaitu kerugian berjumlah RM227.81 juta.
Masalah yang lebih besar lepas siap creative accounting dan syok isytihar keuntungan lebih RM3 bilion, perlu bayar hibah.
Keuntungan yang sebenar tak cukup sampai wang pendeposit perlu digunakan secara “rolling”, maknanya hibah itu bukan lagi datang daripada keuntungan sebenar.
Bagaimana kita boleh benarkan Skim Pak Man Telo dan Ponzi Scheme berleluasa dalam institusi Tabung Haji ?
Dah macam MLM Tabung Haji dikerjakan.
Semuanya jadi rosak, bermula dari sikap ambil mudah “ana berpuas hati” tentang polisi rosot nilai.
Kalau orang PAS kata saya cuba ‘cloud the facts’, saya pula lepas terangkan ini semua rasa, sebaliknya 🤔
Facts above the cloud.
𝗞𝗘𝗡𝗬𝗔𝗧𝗔𝗔𝗡 𝗠𝗘𝗗𝗜𝗔
𝟮 𝗦𝗲𝗽𝘁𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿 𝟮𝟬𝟮𝟲
𝗗𝗘𝗗𝗔𝗛 𝗦𝗜𝗔𝗦𝗔𝗧𝗔𝗡 𝗞𝗘𝗥𝗔𝗝𝗔𝗔𝗡 𝗞𝗘 𝗔𝗧𝗔𝗦 𝗧𝗔𝗡 𝗦𝗥𝗜 𝗔𝗭𝗔𝗠 𝗕𝗔𝗞𝗜
Saya mengikuti perkembangan siasatan SPRM berkenaan Tabung Haji, termasuk siri penahanan yang melibatkan seorang bekas menteri semalam.
Dalam tempoh dua minggu yang lepas, tokoh-tokoh pemimpin dari Barisan Nasional telah direman, ditahan atau didakwa.
Saya mengalu-alukan usaha berterusan pihak berwajib untuk menyiasat dan mendakwa mana-mana ahli politik atau penjawat awam yang ada bukti telah melakukan pecah amanah.
Pada masa yang sama, kredibiliti institusi seperti SPRM, PDRM dan agensi agensi lain juga adalah sangat penting supaya tindakan-tindakan ini tidak dilihat bermotif politik.
Dalam suasana politik sekarang, akibat pertelingkahan di antara PH dan BN, saya khuatir usaha SPRM dan agensi penguat kuasa lain untuk membanteras rasuah dikecamukkan dengan tuduhan bermotif politik.
Oleh itu, saya menyeru supaya YAB Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim mengarahkan Ketua Setiausaha Negara mendedahkan dengan segera kertas siasatan mengenai skandal pemilikan saham oleh Tan Sri Azam Baki yang telah pun dibentangkan di Jemaah Menteri.
Memandangkan kes itu hanya bersifat disiplin mengikut peraturan penjawat awam, ia tidak sepatutnya diperam – tambah-tambah lagi jika pendedahan laporan itu boleh membantu menepis serangan-serangan politik yang mencemarkan usaha SPRM menyiasat kes bersabit Tabung Haji.
Bagi pihak 𝗕𝗘𝗥𝗦𝗔𝗠𝗔
��𝗔𝗙𝗜𝗭𝗜 𝗥𝗔𝗠𝗟𝗜
Dengan hanya 1 gambar Tun M yg datang selama 10 minit sewaktu perarakan sambutan kemerdekaan ke 69 di Putrajaya semalam, memancing emosi Rakyat, khususnya orang Melayu, seantero Malaya dengan cepat buat judgment dan memaki hamun PMX. Berbakul2 makian & cercaan dihamburkan tanpa mereka bertabbayun & memahami perkara yg sebentar...
Aku bukannya nak sokong sangat pun PMX sekarang ni, tapi Aku lebih BENCI permainan Politik kebencian berasaskan emosi, kaum & agama, yang berdekad2 lamanya memecahbelahkan Rakyat Malaysia, khususnya orang Melayu!
Way back in 1990, di ambang pengundian untuk pilihanraya 1990, sewaktu APU atau Angkatan Perpaduan Ummah di bawah Pimpinan YM Tengku Razaleigh Hamzah, dan disokong penuh oleh veteran2 UMNO ketika itu, khususnya sokongan terbuka dari Bapa Kemerdekaan Negara, Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra AlHaj, serta kerjasama erat mereka dengan PAS ketika itu, APU/Semangat 46 sepertinya mendahului sokongan Rakyat utk menukar kerajaan, taktik yg lebih kurang sama jugak telah digunapakai oleh Tun M utk memainkan sentimen & mengocak emosi orang Melayu.
Jangan lupa isu gambar tengkolok salib Kadazan! By the time explanations were made, dan gambar2 Tun M pernah memakai tengkolok yg hampir serupa didedahkan, it's all too late...
Anak2 muda la ni mungkin tak tau, dan generasi yg tau mungkin dah lupa, tapi anak muda berusia 19 tahun sewaktu insiden ini berlaku di depan mata, tidak akan lupa sampai bila2, betapa JIJIKnya permainan Politik kaum, agama & emosi yang dipelopori oleh Tun M ketika itu!! Tangan inilah Yang menyorong kerusi roda almarhum Bapa Kemerdekaan Negara & menjaga Keselamatan Almarhum sewaktu beliau turun berkempen di Shah Alam. Mata inilah yang menyaksikan betapa Almarhum dihina & dicerca ketika itu dengan menggunakan segala media Perdana yg dikuasai oleh Kerajaan!!
Sudah2 la Tun. You were and will always be the master of political deception, dulu, kini & selama2nya! Sudah2 la memperbodohkan orang Melayu & Rakyat Malaysia!! Sudah2 la memecahbelahkan Rakyat Malaysia & Orang Melayu!!!!!
Benarlah seperti yang Tun sering ungkapkan dulu, "Melayu itu mudah Lupa!", tapi Melayu ini tidak mudah lupa!!!!!
Fikir2kanlah
Singapore 🇸🇬 will pay every child born in Singapore $25,000 at birth, $2,000 annually until age 16, and $10,000 at 17 as an education fund.
Every child born in Singapore will receive at least $70,000 from the government by age 17.
Remember, before Singapore Gaddafi did that in Libya 🇱🇾. What did he get? They turned his people against him. France and the USA bombed his country. Libya’s gold reserves were looted.
Donald Trump: "Mi hijo Barron solo tiene 20 años, recibe amenazas de Irán por ser el hijo del presidente"
Irán: "Zahra tenía solo 14 meses. Fue asesinada por Donald Trump por ser nieta de Jamenéi"
Saya tak faham kenapa masih ada sesetengah ibu bapa yang membawa anak bawah 12 tahun menonton filem Chelot.
Filem ini diklasifikasikan sebagai 16 oleh LPF, yang bermaksud penonton bawah umur 16 tahun tidak sepatutnya dibenarkan masuk.
Ketika saya menonton Chelot di TGV, saya nampak kanak-kanak dibenarkan masuk tanpa sebarang halangan.
Jadi, siapa sebenarnya yang bertanggungjawab memastikan klasifikasi umur filem dipatuhi? Pihak pawagam, ibu bapa, atau kedua-duanya?
Ismail Sabri was PM for only a period of 15 months and yet, he accumulated over RM163 million. That's equivalent to RM11 million per month savings (not income). Ismail Sabri is one of the dumbest politician you can find and yet, he earned so much!
Lepas Selayang..diorg akan ke lokasi Wilayah baru..
Pelan² je diorg akan memenuhi tempat tu..
Mereka tak pegi kawasan elit. Dia pegi kawasan org kebanyakan sbb org kebanyakan senang kena buli dan tindas
Bayar je pada penguatkuasa..Wilayah tu jadi milik mereka.
Merdeka. Ni kat Malaysia.
Gambar dari Threads.
Malaysia kita dah berjaya dijajah.
KL dah jadi Dhaka. Mana2 tempat pun dah ramai org dia.
Dia dah jadikan negara kita negara dia dah. Skrg bukan pasal negara tak cukup pekerja..tapi penguatkuasa tak cukup duit.
Ehh sblm lupa nak cite..
Malam td saja je g makan dkt Bukit Bintang..tgh2 makan,Rohingya dtg mntk duit dkt meja..aku ckp la,”Ko Rohingya ke?”
Dia angguk..pastu aku ckp,”pegi balik.jgn nak mntk2 duit org!”.
Umur dia mungkin dlm 6@7 tahun...
Bila aku nak balik,singgah 7E,aku nampak budak tu ddk kat tepi kaki lima slps penat meminta2.aku ambik la gmbr dia..
Aku tenung sekor2 muka dia sampai hilang dr pandangan…masa husbnd aku masuk 7e,aku tunggu la dkt luar.
Tiba2 geng dia dtg dkt aku…
Yang baju hijau tu tanya aku..
R-“kak ada ambik video ke?”..
A-”video ape!”
R-“video hp akak itu dlm lah”..
A-“kau Rohingya kan?”
R-“Aku lahir sini lah..!”
A-“gaya kau ckp pun pndtg..mana ic kau cuba bg aku tgk..”
R-“haa ada.skrg saya yg tanya,hp ada video kan?”
A-“mana ic!! Bg aku tgk dulu..!
R-“skrg,video mana”
A-“ada video ke tak ada video ke,kau ape hal?”
Tiba2 husbnd aku kuar tanya apehal.dia cakap nak video.
Husbnd aku ckp,”kau jgn mcm2 ehh! Kau nk video ehh,ok jap aku buat video..”
Pastu tau dia cepat2 berambus.
Gaya mcm Sarip Dol,tp kena tengking dah mengigil2.
FYI : diaorg ramai dkt Bukit Bintang,gaya agresif meminta2 dan mmg confirm dah besar nanti akan jd mcm Long Tiger.
No wonder lah @awie.mbr keeps raising the Rohingya issue. Malaysians, wake up and stand up.Don’t let the Rohingya take advantage of our kindness.
Jutaan terima kasih kpd @awie.mbr n team.keep it up br
𝗖𝗢𝗡𝗡𝗘𝗖𝗧 𝗧𝗛𝗘 𝗗𝗢𝗧𝗦: 𝗧𝗔𝗡𝗔𝗛 𝗧𝗥𝗫, 𝗧𝗔𝗕𝗨𝗡𝗚 𝗛𝗔𝗝𝗜 & 𝟭𝗠𝗗𝗕 — 𝗔𝗣𝗔 𝗬𝗔𝗡𝗚 𝗦𝗘𝗕𝗘𝗡𝗔𝗥𝗡𝗬𝗔 𝗕𝗘𝗥𝗟𝗔𝗞𝗨?
Mengapa pembelian tanah Tabung Haji daripada 1MDB pada 2015 terus menjadi persoalan sehingga hari ini?
▪︎ 1MDB memperoleh tanah TRX sekitar 70 ekar dengan harga kira-kira RM194.1 juta.
▪︎ Tabung Haji membeli 1.56 ekar daripada 1MDB pada harga RM188.5 juta.
Ini bermakna:
▪︎ 70 ekar → RM194.1 juta
▪︎ 1.56 ekar → RM188.5 juta
Dari sudut harga sekaki persegi, angka yang dilaporkan ialah sekitar:
▪︎ 1MDB: RM64/kaki persegi
▪�� TH: RM2,773/kaki persegi
Perbezaannya lebih 40 kali ganda.
Namun, persoalan yang munasabah timbul lebih-lebih lagi apabila pada masa tersebut Tan Sri Ismee Ismail merupakan CEO Tabung Haji dan pada masa yang sama ahli Lembaga Pengarah 1MDB.
Kemudian berlaku perkara yang lebih menarik :
▪︎ 7 Mei 2015 — TH mengesahkan pembelian RM188.5 juta dan mempertahankannya.
▪︎ 9 Mei 2015 — hanya 2 hari kemudian, TH mengumumkan keputusan untuk menjual semula tanah tersebut, dengan alasan antara lain menghormati sensitiviti dan kepercayaan pendeposit.
Jadi persoalan sebenar
▪︎ Mengapa 1MDB menjual sebahagian kecil tanah yang diperolehnya pada harga jauh lebih tinggi?
▪︎ Bagaimana penilaian RM188.5 juta itu ditentukan?
▪︎ Apakah proses due diligence dan penilaian risiko yang digunakan?
▪︎ Siapa yang membuat dan meluluskan keputusan pelaburan tersebut?
▪︎ Mengapa sebuah pelaburan yang pada awalnya dikatakan baik akhirnya diputuskan untuk dijual semula hanya beberapa hari selepas kontroversi tercetus?
CONNECT THE DOTS.
BUKAN MENUDUH — MENUNTUT JAWAPAN.
Selayang adalah tempat yg terpaling parah dgn kebebasan warga asing.
Keras betul Selayang sampai wartawan pun dihalang buat liputan dipasar Selayang. SIAPA yg melindungi mereka? 🥸
🔴 MAFIA KORPORAT: KPN DAN KETUA PESURUHJAYA SPRM MESTI NYATAKAN STATUS SIASATAN DAN SAMA ADA VICTOR CHIN MEMBANTU SIASATAN
Saya menggesa Ketua Polis Negara (KPN) dan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menyatakan dengan jelas perkembangan siasatan berhubung dakwaan operasi "mafia korporat".
Rakyat Malaysia berhak untuk mengetahui kedudukan semasa perkara ini dan apakah langkah konkrit yang akan diambil seterusnya bagi menangani isu ini.
Saya menggesa KPN dan Ketua Pesuruhjaya SPRM untuk menyatakan pendirian mereka tanpa lengah serta memperincikan bagaimana mereka berhasrat untuk menyelesaikan perkara ini dan bila.
#SPRM #Media #Malaysia
Hamzah keluar Parlimen takut debat sakau Tabung Haji - rupanya dia pun sakau Tabung Haji!
Setiausaha TH sendiri buat laporan polis berhubung dana Yayasan TH RM22.12 juta yang disalur tanpa permohonan awal kelulusan Menteri KPDNKK ketika itu, Hamzah Zainudin!
@pakatanharapan_