LOCATION
5 MINUTES TO UNIMAS
7 MINUTES TO UITM
8 MINUTES TO IPG KOTA SAMARAHAN
10 MINUTES TO PUSAT JANTUNG
PM if you are interested. 😊
https://t.co/rUB4vRvAj0
The Sabah assembly has passed the Forest Enactment Amendment Bill 2025 to remove 16,728.9 hectares of forest reserve land from its protected status for socioeconomic development.
📌The bill affects the following forest reserves:
-Sipitang Forest Reserve : 15,978 ha
-Safoda Kinarut: 320.9 ha
-Sungai Tiagau: 162 ha
-Bengkoka Peninsular: 158 ha
-Trus Madi: 55 ha
-Umas-Umas: 28 ha
-Sungai Serudong: 23 ha
-Kudat: 3 ha
-Tawau: 1 ha
🧵1
This guy predicted a year ago that Trump would win 2024 election and attack Iran, instigated by Netanyahu.
Bro teaches the history even before the actual events happen. Very very insightful
This story is so nuts. A Jewish man sees two other Jewish men in a car driving down the road in Miami, he thinks they are Palestinians so he pulls up on them and unloads 17 rounds into their car.
THEN when the two victims are in the hospital recovering, they post about the attack on social media and literally end their post with “De*th to Arabs.”
Three strangers. All Jewish. And they all hate Arabs so much that one tries to kill the other two because he thinks they’re Arabs and then the other two blame Arabs for the attack. WTAF???
PEMBELIT
Saya cuba nak faham DRAMA terbaru seorang pemimpin muda. Sampai dia digantung dari masuk Parlimen 6 bulan.
Apa yang dia buat?
Minggu lepas, dalam perbahasan Parlimen beliau, beliau utarakan:
1. Dia dapat surat layang, berkenaan pelopor sebenar isu Blackrock dan MAHB.
2. Dalam surat itu, ceritakan seorang pegawai KWSP yang dibenci. Banyak buat hal dengan pekerja dan takde integriti jua.
3. Dia terang2 sebut nama pegawai tersebut bagi semua orang dengar.
********************
Bila saya dengar, saya tepuk dahi. Pemimpin muda ini patutnya seorang legislatif yakni pembuat undang2 di Parlimen, tapi undang2 Dewan pun dangkal dan tak hadam.
Memang suatu Peraturan dalam Dewan, tiada nama khusus boleh digunakan kalau tiada dalam dokumen SAHIH dan bukti nyata. Itu basic sahaja sebenarnya.
Sebabnya, imuniti atau kekebalan YB berbicara dalam Dewan, tidak langsung boleh disaman. Tidak bermakna, mereka boleh membuli dan suka suki memfitnah.
A joke untuk seorang YB membawa surat layang sebagai bukti nyata seorang itu sudah bersalah. Dan dengan lantang dan tak tahu malu, menyebut nama pegawai tersebut dalam Dewan yang dia ada kekebalan. Ini lari dari konsep Intergriti. Sudah jatuh membuli.
Kalau pun surat layang itu ada merit, adakah Parlimen itu forumnya? Patutnya bincang isu negara dan masalah rakyat.
Setakat surat layang, dalam media dan sosial media pun boleh diketengah. Dan apakah selepas ini, ramai MP lain pula akan ulas dan bahas segala surat layang seluruh negara. Again, adakah level itu saja Parlimen Malaysia?
Lagi satu saya kenot brain. Apa kena mengena isu pegawai KWSP ini dengan MAHB? Dia bukan CEO atau Pengerusi. Bukan juga dalam Board. Kenapa begitu teruk sangat drama nya kaitkan naratif “Pegawai bermasalah KWSP” dengan penjualan saham MAHB?
Seriously, takkan dia ingat rakyat ni benak sangat?
*****************
Isunya Pemimpin Muda ini bukan benak, tetapi sebenarnya terlajak pandai.
Ingat dulu, ramai terpana dengan jargon2nya. Ketika ulas 1MDB. Masa tu target audience dia geng elitis dan terpelajar. Makanya kena blend well la nak impress mereka.
Sejak bertanding atas tiket Parti yang dia sendiri maki, bodohnya penyokong mereka, warna Pemimpin Muda ini bertukar pula.
Tadi lagi jargon berbelit. Hanya retorik dan kata mudah menaikkan emosi. Dengan crowd baru ini, dia buat naratif membodohkan. Playing it to the gallery. Chameleon sekali.
Saya seram memerhati perangai dan antics Pemimpin Muda ini. Opportunist yang terserlah. Pemimpin yang hanya “pandai” berkata tapi terbukti tak tahu buat kerja. Jadi Timbalan Menteri kerjanya promosi surat sokongan sahaja.
Elok dia digantung 6 bulan dari dia cemarkan the August House. Kualiti MP Surat Layang tidak perlu ditayangkan kepada dunia. Malu kita.
Tapi berhati2lah. Dia sudah katakan Speaker gantung dia kerana lawan Blackrock. Walhal isu sebenarnya mengenai “pegawai bermasalah” di KWSP.
See... bagaimana dia membelit dan probok2 rakyat Marhein.
Pemimpin muda ini kita perlu nyahkan segera dari dunia politik negara. At the rate he’s going and his antics, belitnya sudah level Machiavelli.
Seriously, saya seram sekali.
Salam hormat,
Liyana Marzuki
"Macam Mana Selangor Red Giants Jadi Juara Dunia Mobile Legends?"
Sejarah e-sukan Malaysia tercipta apabila Selangor Red Giants (SRG) berjaya tewaskan juara dunia, Falcons AP.Bren dalam final dramatik Mobile Legends: Bang Bang Mid-Season Cup 2024 (MSC 2024) di Riyadh.
Spain, Norway and Ireland formally recognized an independent Palestinian state on Tuesday. The moves are a rebuke to Israel as it continued to press its military offensive in Gaza and after and its occupation of Palestinian territories over the years. https://t.co/YgJ07ospL8
I’ve said it before and I’m doing to say it again: Indigenous people don’t burn their native lands. Indigenous people don’t destroy ancestral tree farms. Indigenous people don’t uproot plants. Colonial settlers do.