Saya sedang mencari Barista part time sekitar area KL dan Selangor untuk event terdekat pada 30/10 sehingga 2/11 di Mont Kiara. DM saya untuk info details. Thank you!
Scene F&B kat Singapore sekarang tengah shaking.
Founder Mentai-ya baru lepas tutup semua 9 outlet & advise: “Don’t come into F&B right now.”
2024: Lebih 3000 restaurant/cafe tutup.
2025: on average ~307 tutup sebulan
Dari gerai sampai michelin star! What can we learn?
Podcast Apa Cerita dengan Ashraf (Founder SVG) ni interesting.
Journey dia start dengan flip baju bundle, jadi ps barang2/pakaian dari Jepun sampailah SVG ke hari ni.
Multi millions revenue !
Ada few interesting points dalam podcast tu:
Aku selalu dapat soalan kalau nak start dalam f&b ni, kena start dengan gerai ke food truck or terus bukak kedai?
Tbh, aku mmg start journey bisnes dalam f&b ni dengan gerai.
So jawapan aku bias sikit ke arah tu 😂
But let’s dig deeper 🧵
Kalau perasan these past few weeks, aku bagitahu yg Mokkys will open for investment as low as RM500.
Macam mana?
It’s through Equity Crowdfunding (ECF)?
Benda ni bukan baru sebenarnya.
Few brands dah berjaya raise millions from these platform.
Umur baru 32 tahun.
Tapi dah lead syarikat yang bakal disenarai di Bursa Malaysia.
Dari konten makanan, now heading for IPO.
This is the journey of Nicholas Lim Pinn Yang & Foodie Media👇
Kepada pengusaha ladang Harumanis!
Saya dan team MYKOYA , kami sedang mencari anda yang mempunyai ladang berhektar-hektar tapi mempunyai masalah untuk market kan produk harumanis dalam pasaran.
Kami akan bantu pengusaha ladang harumanis untuk naikan marketing jualan!
Kalau tengok trend F&B industry kat Malaysia ni agak menarik.
Past trend:
- Boba
- Korean food - Home business & small bakers
- Premium coffee culture
Current trend:
- Hybrid desserts & traditional kuih
- Bundle deals
- Healthy option
- Automation & self-service
Future:
- AI-Enhanced operations
- Hyperlocal concepts
- Experience-based dining
- Cloud kitchen
Let’s discuss one by one 👀
“Apa Yang Saddam Buat Sampai Amerika Serang Iraq?”
1. Bila sebut Saddam Hussein, mesti teringat perang Iraq dan Amerika.
Tapi tahu tak, dulu Saddam ni pernah jadi sekutu Amerika!
Pelik, kan?
Macam mana dari ‘kawan’ boleh jadi musuh besar?
“Siapa Mamat Yang Hasut Orang Arab Lawan Uthmaniyyah?”
1. T.E. Lawrence atau Lawrence of Arabia, adalah figura yang agak penting dalam sejarah Timur Tengah.
Lawrence ni kira mastermind yang berjaya hasut orang Arab bangkit lawan Uthmaniyyah masa WWI.
Tapi macam mana dia buat?
Tahun lepas, kedai kopitiam ni buat RM133 JUTA revenue !
Sekarang diorang dah failkan draft prospectus untuk disenaraikan dekat ACE market.
Let’s talk about Oriental Kopi tonight:
Hari ini bersemuka dengan Boss Susu Farm Fresh selama 3 jam lebih kurang.
Banyak betul benda dia share.
Cuma saya nak share sikitlah apa yang penting untuk netizen.
1. Dalam bisnes jangan buat kerek dengan orang.
2. Setiap permulaan, boleh kata 99% daripada kesusahan.
2.1. Boss Susu dan partner bermula dari bazar dengan kereta kancil sampai kering minyak enjin.
Takde duit nak maintain punya pasal.
3. Bisnes FF pertama jual susu kambing.
4. Fast forward, dapat buka ladang pertama di Kota Tinggi sebanyak 60 ekor.
4.1. Now FF ada lembu sebanyak 10k di MY dan 4k di AUS.
5. FF take over Inside Scoop dan aiskrim potong Sin Wah untuk bina ekosistem.
6. Sebelum IPO, Khazanah antara pemegang saham utama dengan nilai lebih kurang 19m waktu itu.
7. Selepas IPO, nilai saham Khazanah diberitahu 600m.
Ikut geng tekan iklan, ROAS 31x.
Ini ROI laa tapi.
Then Khazanah cash out sebahagian besar saham mereka.
8. Now orang ramai support bisnes tempatan.
If korang happy dengan FF, do support produk daripada gambar ke-2.
9. FF juga dah develop sistem keusahawan Home Dealer seluruh MY dengan ahli seramai 2k.
10. Untuk pasaran susu segar, FF dah pegang market terbesar di MY.
Cukuplah 10, penat nak tulis banyak sangat wisdom dan sharing dia bagi.
3 Mac 2024 menandakan 100 tahun sejak kejatuhan Khilafah Uthmaniyyah (Ottoman Caliphate) pada 3 Mac 1924 (28 Rejab 1342 H).
Apakah punca kejatuhan Khilafah Uthmaniyyah? Dan kenapa tiada lagi khalifah Islam sejak itu?
Ini thread (yang panjang).
Good read.
Kisah Boss Susu bagi loan wang RM18,000 kepada seorang cina jadi 25 juta setahun.
Inilah yang dikatakan.
Walaupun takde kerja bersama lagi.
Hubungan baik, jika dikekalkan boleh jadi manfaat bersama.
👍
If you buy a RM400,000 affordable house, and you take a full loan.
💵 Total loan amount: RM400,000
💵 Loan term: 35 years
💵 Monthly instalment: RM1747/month
After 35 years,
💵 Total amount paid: RM733,000
💵 Total interest paid to bank: RM333,000
You would need to dedicate 5-10 years of your active working life to paying interest.
Hope you can see why banks love property investors.
"Hi guys, I'm still alive."
This 25-year-old Gaza content creator has been documenting the realities of living under Israeli bombardment for a month now.