RHB jadi bank pertama sediakan unified Payment Gateway kat Malaysia.
Bagi industri online payment di Malaysia, berita ni sebenarnya besar. Sebab bank dah mula provide servis begini. Bank lain confirm menyusul.
Maksudnya apa?
Bisnes anda boleh lantik 1 merchant bank je, pastu customer boleh ada pilihan bayaran guna kad kredit/debit, eWallet (TNG, ShopeePay, Grab), DuitNow (QR/Pay/GXBank/AEON/Boost), FPX (semua bank tradisional) dll kat website masing-masing.
Kat back-end, finance senang nak buat reconciliation, reporting dan settlement. Nak buat integration dan development pun mudah sebab deal dengan 1 pihak je.
Sebab sebelum ni, kalau nak ada banyak option payment gateway, kena guna 3rd party. Yang terkenal seperti Fiuu (Razor). Cuma rate mereka agak tinggi.
Nak dapat rate lagi rendah, kena engage sendiri dengan Paynet, bank A, bank B, Grab, Shopee, Billpliz, SenangPay dsb. Jadi nak buat settlement, reconcile, agreement leceh sebab ada banyak pihak nak berurusan dan maintain.
Bagi orang awam, takde nampak perubahan apa-apa. Tapi bagi bisnes SME, nak buat website yang ada payment gateway, ia sangat mudah nak offer multiple payment online sekarang.
Harap Jabatan kerajaan lain pun guna. Contoh nak bayar bil, saman, yuran sekolah, boleh guna debit card/scan QR DuitNow je. Takdelah paksa guna JomPay je.
Company kecil yang takde IT pun mampu offer pilihan bayaran online yang sebelum ni mustahil nak buat.
Begitulah.
Proof that black cats don't bring bad luck, just zero braincells and maximum chaos. What's the weirdest thing your void cat has done today? #blackcat#cat#้ป็ซ#็ซ
Jijik betul tengok ramai lelaki dok aim pergi kedai ni which i believe ramai juga yang suami orang. But i can sure lelaki yang pergi event bodoh tu pun level macamtu juga. Cuma hairan perempuan yang suka jadi tumpuan lelaki ni. Tak geli ke ek ada lelaki menggatal. Ew
Memperkenalkan produk keempat Khairulaming
Selepas 6 tahun berniaga dengan satu sambal sahaja, akhirnya kita dah bersedia untuk keluarkan sambal yang baru. Rasa yang berbeza, lebih kick dan menggunakan lebih banyak bahan
Product launch kali ni akan jadi product launch terbesar yang KA pernah buat, jadi nantikan pengumuman seterusnya sepanjang minggu ni. Terima kasih guys for your support selama ni, pejam celik dah 6 tahun kita berniaga bersama ๐ฅน
@JatIkhwan Besarnya gaji. Tp kalau tak ada nelayan, tak dpt dia makan ikan. Kalau tak ada petani, tak dpt dia makan sayur, buah dll. Kalau tak ada guru, tak jadi CEO la dia. Tak ada polis, tak tidur lena la dia. Pokoknya, semua ketetapan dr Allah, semua bersebab. Mari bersyukur.
On the way pergi kerja, buka Threads terbaca orang share gaji CEO Maybank. Sebulan RM 283,000. Setahun RM 3.4 juta. Bonus tahun lepas RM 11.57 juta. Aku terus rasa senduโฆโฆ..