Terbaca a few comments ngutuk mak abah cakap English dengan anak anak.
Terasa jugak aku.
Tapi kan, anak aku, suka hati aku la aku nak ajar dia apa. Kau nak ajar anak kau ilmu bodoh sombong, teruskan lah.
Zaman aku jadi lecturer dulu, antara masalah students ialah dia malu nak cuba cakap Omputeh sebab nanti kawan kutuk.
Kesian sebab ada student Part 5 UITM zaman tu masih stuck kat English Part 2.
Jenuh aku cuba ajar tapi ye lah, kalau cuma nak try dalam kelas aku 4 jam seminggu, mana la cukup.
Aku malas nak cakap banyak tapi kalau kau study kat Uni pun habis semua buku dalam omputeh, kau rasa rasa kat dunia luar ni macam mana gamaknya?
Even the Japs, the French, the Germans, the Ruskies and the Chinese pun dah paksa students dia belajar English.
Kebolehan bertutur dalam bahasa lain bukannya bermaksud kita tak pentingkan bahasa kebangsaan, tetapi lebih kepada satu kelebihan alat untuk memajukan diri dan kerjaya.
Yang tak suka selalunya dia tak berapa fasih. Ada yang fasih, tapi dia suka cakap Melayu. Tapi dia tak komplen pun orang speaking ke dia.
Kau nak jadi macam dia? Boleh tapi ingat la, dia dah fasih omputeh. Kau?
Merendah diri dengan ilmu versus merendah diri cara tong kosong ni beza dia langit dengan bumi.
Kalau dah selalu cakap BM dengan orang lain, tak salah dengan mak atau abah dia nak practice English.
Dan aku sendiri berdoa aku ada kebolehan bercakap tiga bahasa macam kebanyakan rakan rakan India dan Cina kita sebab aku nak belajar satu bahasa yang cukup penting untuk aku - Arab.
Unfortunately, acquiring languages is not a simpe feat. Many can speak two languages, but three, four and beyond - memang dikira special dalam dunia psikologi.
So if you can speak three or more languages, you are definitely special!
Salah satu perangai orang munafiq.
Husnuzon dengan kafir dan su'uzon dengan orang Islam.
Terpaling harmoni dengan kafir dan bermusuhan dengan orang Islam.
Guna la air masak sekali pun, tapi tak pandai jaga ekonomi memang rakyat tolak.
Apa je yg tak naik masa kerajaan mahaldahni. M40 pun rasa mcm B40 dah sekarang ni.
@faisal_mn_ Macam mana boleh takde kaitan bila FBI buat ziarah mesra ke pejabat SPRM.
Lepas tu terus AP kena siasat dgn SPRM.
Mahkamah belum cakap apa lagi, kau dah dakwa AP sebagai bersalah. Perangai musibat kau pun sama macam Zionis.
langit kelam di Putrajaya.
mula-mula tuntut hak penjagaan anak. lama2 minta murtadkan anak2.
Hasbunallahu wa ni'mal wakeel.
selepas ini, kita expect akan berbondong2 pemfailan kes anak-anak mualaf yang akan dimurtadkan kembali (jika pengislaman sepihak)
Lebih malang Mahkamah turut memberi pelepasan mengisytiharkan tiga anaknya beragama Hindu.
Tiga remaja Muslim diisytiharkan kembali Hindu atas tuntutan ibunya.
@SXmustsay@Haziqmahmur90an Dia mcm ni bang, kau orang Malaysia pergi jemput India Malaysia parti BBQ daging.
Memang la dia boleh reject tapi mana sensitiviti kau sebagai rakyat Malaysia.
Benda simple tapi buat jadi kompleks.
@HEAdamIII @ilusinetra Memang Saudi membantu, tapi bantu Israel la.
Baru² ni Saudi intercept peluru berpandu yg nk ke Israel.
Shame on Saudi
Shame on Arab