Kerajaan setuju ujian diagnostik kemasukan murid tahun satu usia 6 tahun tak dilaksanakan - PM
#BHnasional Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata perkara itu sudah pun diteliti termasuk kebimbangan pelaksanaan cadangan ujian diagnostik boleh memberi kesan psikologi dan bersifat diskriminatif kepada kanak-kanak.
https://t.co/ma2fVngcsd
Israel has KIDNAPPED 497 PEOPLE from 46 COUNTRIES from the Global Sumud Flotilla
This is a HUMANITARIAN MISSION, now it has become a global kidnapping by Israel
Budaya perniagaan bangsa Cina - ada benda yang kita boleh belajar.
Sekecil-kecil kedai hardware pun, anak tauke mesti join bisnes family sekali.
Bukan main-main. Memang dari bawah - jaga stok, jadi cashier, manage akaun. 👇
Sejak semalam saya cuba nak faham.
Kenapa Hakim Mahkamah Persekutuan ketepikan hukuman mati terhadap 6 bekas pelajar UPNM ini dan kekalkan penjara 18 tahun?
Sampailah saya terbaca ulasan peguam Hanif Hasan di fb, baru saya faham.
Saya akan cuba terang dengan cara yang mudah.
Petronas is in talks with banks for a potential loan of over US$1 billion to fund a liquefied natural gas project.
The facility could have a tenor of around 15 years, and proceeds will fund the construction of a LNG facility in Malaysia, Bloomberg reports.
Discussions with potential financiers are ongoing and the deal’s details could be subject to change.
https://t.co/YHFUMN1EhM
Prof. Dr. Ooi Chong Heng isn’t just a genius in science.
He’s a legend at Universiti Malaya.
People admire his brilliance, simplicity and humility.
This is the story of a man who proves that true greatness comes with humility. 🧵👇
CHINA MULA TEWASKAN US DALAM PERLUMBAAN A.I
Sekarang ni dunia tengah gempar dengan pendedahan kehebatan teknologi A.I oleh syarikat DeepSeek dari China
DeepSeek sekarang ni bukan sahaja buat model A.I lebih canggih dengan teknologi cip NVIDIA yang terhad(Sbb kena sekat). Tapi siap jadikan alogoritma A.I mereka yang jauh lebih hebat dan kos lebih murah sebagai sumber terbuka dan boleh digunakan sesiapa sahaja. Menjadikan nilai teknologi OpenAI jatuh merudum sebab ada teknologi canggih yang boleh digunakan secara percuma
Kini mereka mampu membuat inovasi yang mengejutkan syarikat gergasi cip dan kecerdasan buatan US NVIDIA sehinggakan NVIDIA jatuh daripada syarikat paling bernilai di dunia kepada syarikat ketiga paling bernilai dan hilang 600 Bilion USD dalam pasaran saham dalam satu hari
Memang menggemparkan dunia terutama US kerana tak sangka China boleh pergi sejauh ni dengan teknologi diorang.
P/s Semua ini kerana penganalisis perisikan dan Pentadbiran US terlalu baik dan rasa bahawa China boleh diubah kepada negara gergasi demokrasi dan kapitalis serta menjadi sekutu sebenar kepada US ketika menentang Soviet Union. Siap kongsi teknologi penyelidikan lagi dengan diorang
Nampaknya tak lama lagi China akan dapat menjadi nombor 1 Dunia mengatasi US. Aku nampak China semakin hampir melengkapkan larian 100 tahunnya untuk menewaskan US
I have to say this is among the most impressive luxury villas i’ve ever seen! Just take my money!
Dah la it’s freaking Boeing 737, lepas tu view dia 150m from sea level located on the cliff boleh tengok sunrise and sunset.
I wonder berapa la rate dia per night?
📍Uluwatu Bali
Islam tak halang umatnya jadi kaya.✅
Kalau nak kaya tengok bangsa cina. ✅
Kita melayu still boleh ke hidup satu tanah macam ni bila kaya?
Baru ada duit sikit dah nak duduk jauh dari parents & family.
Tengok kat pekan,mesti ada persatuan mereka.
https://t.co/igF5XUy50l
"Macam Mana Tan Sri Dato' Azman Hashim Bina Empayar AmBank?"
Mesti budak UM terutama yang menuntut di Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran familiar dengan nama ni. Bangunan fakulti pun pakai nama dia!
Tapi pernah tak korang terfikir, siapa sebenarnya Tan Sri Dato’ Azman Hashim ni?
"Sony Kena Scam Dengan Nintendo, Tapi Sony Balas Dengan PlayStation?"
Semua orang kenal PlayStation. Ramai diantara kita yang membesar dengan PlayStation.
Mesti ramai yang pernah main PS2. Tapi tak ramai yang tahu siapa yang cipta PlayStation ni.
Perkenalkan, Ken Kutaragi!
In 1996, Marvel was bankrupt.
Their stock crashed 99.9%.
They were $700M in debt.
Comic shops were closing everywhere.
Then ONE desperate decision changed everything.
Today, they're worth $150B+
Here's how they pulled off the greatest comeback in entertainment history. 🧵
ASNB mengumumkan jumlah pengagihan pendapatan sebanyak 5.75 sen seunit bagi dana Amanah Saham Bumiputera (ASB) untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2024.
Jumlah tersebut terdiri daripada pengagihan pendapatan sebanyak 5.5 sen seunit dan bonus sebanyak 0.25 sen seunit. Jumlah keseluruhan pengagihan pendapatan sebanyak RM10.1 bilion ini memanfaatkan 11.1 juta pemegang unit ASB.
#ASNB #ASB #Dividen
Guys 🙋🏻♂️ ada condo baru dekat Wangsa Maju 🏡🚉 sebelah MRT
Rumah ni Dubai Resort Konsep🏝️ 2-3 Bilik dgn saiz 700-1000 sft. Sekali promosi hebat selain lokasi strategic dekat dgn public transport-cover walkway lagi.
5 mins to WangsaWalk Mall & Melawati Mall
7km to klcc
THREAD
🚨 BREAKING: Pengasas platform e-dagang FashionValet, Vivy Yusof dan Fadzarudin Shah Anuar didakwa dengan satu pertuduhan pecah amanah dana pelaburan Khazanah Nasional Bhd dan Permodalan Nasional Bhd (PNB) bernilai RM8 juta. Kedua-duanya mengaku tidak bersalah.
Kontroversi timbul susulan pendedahan dalam jawapan bertulis Kementerian Kewangan di Dewan Rakyat pada 28 Oktober lalu, yang menyatakan bahawa Khazanah dan PNB hanya memperoleh RM3.1 juta daripada hasil penjualan saham FashionValet. Khazanah dan PNB telah melaburkan RM47 juta dalam FashionValet pada 2018.
🧵 1
In 1965, Singapore was forced out of Malaysia.
No army.
No resources.
No fresh water.
A tiny island of 2M people living in slums.
Then ONE man's ruthless vision built modern Asia's greatest success...
🧵
Everyone laughed at Zuckerberg's "stupid" $1 Billion purchase.
Now it makes more money than Uber and McDonald's combined.
$100 BILLION in value from one decision.
Here's how Mark Zuckerberg quietly made the best tech investment ever:
Aku dah selalu cakap: motorsikal is the future. Petrol sikit, takde tol, tak bayar parking.
Biar orang yg perlu bawak kereta memenuhi jalanraya bukannya 1 kereta dengan 3 seat kosong pastu sesak jalan nak pergi 20km jadi sejam.
Jangan selesa sangat. Repeat after me.