@WarriorK31136@NDarkroad@ar_ruzzi Nasib baik anak bini xmilih sgt makan.
Ada ikan@ayam@telur dah ok.
Cuma kena habiskan utk hari itu. Jk nak panaskan makan ke esokan harinya x makan. Jd biasanya masak 1 lauk dgn telur. Tanak nasi pun cukup2 jer. Xplan nak simpan esk
Kadang2 nasi +telur dadar +kicap dah ok dah.
@NDarkroad@WarriorK31136@ar_ruzzi Jk nak banding dgn harga pada tahun 2000, memang bezalah..
Tp buat masa skrg masih lagi dpm kemampuan.
Ayam masih lg dpt pada harga dlm rm8-rm9/kg.
Seperti juga telur.
Cuma nampak dlm masa sbln dua nii ada peningkatan sedikit
@durimessikaka@ar_ruzzi Biasa lauk basah rm50/sekali.
Seminggu 2 kali
Sbln dlm 8 kali.
Jd total rm400/sbln utk lauk basah..
Lauk ikan +ayam + syur n lain2..
Lauk jenis sotong n udang jarang2 je beli..
Ini utk 6 org ahli keluarga. Nasib baiklah makan x milih sgt jenis lauk. Tp nak yg fresh...
@TheFuturizts For home . You need it
Just small home or big home.
The big problem is , you buy home more than your can.
Y buy rm600k home if you just can pay for rm300k home.
That the big problem.
For example rm600k home is rm2600/month. Are you can find same home for rent less rm1500/?
@Nadeaeusoff99@akemasyraf Sapa punya cadangan tuu pergi kat batu cafe utk minta maaf.. Menda masih panas pergi sana ibarat nak panaskan lagi lah.. Jadi semua nak jadi hero nampaknya sekarang. Astro pun xada sop ke jk jadikan panduan..
Sanapun bikin panas, sinipun panas juga.. Xselesai cr baik nii..
@meinmokhtar Sebelum nk buat biz, pergi kerja jadi sales..
Agent rumah, penasihat jualan kereta, coway dll. Belajar n cr pengalaman kat mcm mna nak buat jualan.
Rm10k itu simpan sebagai simpanan kecemasan. Jk x dapat hidup dgn kerja sales, 90% duit rm10 akn hilang jika buat bizz
@0flameprincess0 @xgpingx @luqmannyamiin @stnrhzyh Demam lebih 2 hari,walaupun x teruk (suhu bwh 38) sepatutnya pegi check klinik@KK , xsemestinya ED. .
Biasa kat KK buat simple blood test. Jika ada triger @ result kurang cantik, doc @ MA kat situ akan buat srt refer ke hospital@ed.
Xperlu tunggu seminggu demam itu.
@0flameprincess0 @stnrhzyh Ayat kamu.
" No i kerja office hours tak sempat pergi KK so i had to save up pergi private sbb dah lama sgt demam n tak larat nak gi KK so they referred me to hospital"
Xada pun kata ada event, xde org ganti dll..
N kata buat x tahu??? Lg lh x faham..
@0flameprincess0 @stnrhzyh U xde MC ker kerja?
Dah rasa demam, reqlh dgn boss kata demam, pergi klinik @ kk.. Takanlah nak pergi slps kerja juga..
Pergi KK itu jika doc x bg mc pun mintalah slip tanda pagi itu datang kk utk rawatan..
Atau boss marah sebab xmasuk kerja sebab demam?
@PuanManisDonut Maksudnya bkn x bg pergi ED. Jk sakit yg blh tahan kesokan itu , pergilh kat klinik kesihatan.
Xnak laah kat ED nii overflow dgn pesakit biasa. Padahal kat situ tempat kecemasan. Demam pun 37.5Β°. Padahal makan panadol 2 biji boleh reda sampai esk pg utk ke klinik kesihatan.
@kuteng Sama terkejut masa bayar org rumah bersalin czer. Da standby duit sekali bayar 100++ je, siap tanya balik abg kaunter tu tak salah letak harga ke bang π€£π€£
Kebiasaan Org miskin tp rajin nii biasanya pemikiran mereka xada masalah. Tak terbabit dgn dadah. Jrg meminta bantuan wang, tp minta bantuan utk dpt kerja bg tingkatkan pendapatan. Mereka lbh suka dptkn umpan dr ikan.
Sentiasa berterima kasih walaupum kecil bantuan itu.
Tulisan begini bukan saja JAHAT & BERBAHAYA tetapi menghalang usaha mengatasi kemiskinan itu sendiri. Tambah lagi bila ia ditulis oleh seorang ahli dewan undangan negeri.
Kenapa?