So excited to finally share this 🥹 my newest creation, made in collaboration with a talented illustrator to commemorate Hari Raya!
From motif design to the final touches, everything is 100% crafted by anak seni Malaysia 🇲🇾
From 1 to 10, please rate our new collection hehe 🫶🏻
If you've ever wanted to study a fully sponsored Master's/PhD in Japan, now's your chance! 🇯🇵
The International University of Japan offers 100% scholarships for Malaysians. Join this info session by 5 Feb to find out more.
📍https://t.co/gDGrRVpgZ3
Tadi anak aku tidur awal.
Husband ajak borak.
Tiba-tiba dia cakap,
> “Sebenarnya kan, hidup kita ni happy je. Kita terima je rezeki kita. Tapi disebabkan mulut orang, kita jadi tak bersyukur.”
Aku terus tanya,
“Kenapa bie?”
(sebab aku dah rasa pelik).
Dia cerita…
Anak buah dia pernah tanya,
“Uncle tak nak ke pindah rumah yang facilities lebih baik?”
Lepas tu cousin dia pulak pernah cakap,
“Biar betul kau tinggal sini?”
Kami tinggal di **Flat**.
Rumah ni husband beli masa kami baru kahwin.
Waktu tu gaji kami biasa-biasa je, memang **layak** pun beli rumah ni.
Aku pula jenis,
tak beli rumah pun tak apa,
tapi kalau beli **jangan mintak aku tolong bayar**.
Jadi masa tu, kemampuan dia memang Flat je.
Lagipun Damansara nok…
harga rumah semua harga *Zi0ni$* 🤣
Pernah juga dia offer,
kalau nak rumah landed kena pindah Rawang.
Tak kuasa aku nak travel hadap jemmm…
aku nak rumah dekat dengan opis, kalau boleh depan rumah je aku nak jalan kaki….
Ditakdirkan gaji dia naik,
husband beli **satu lagi rumah** di Negeri Sembilan.
Rumah landed, untuk kami habiskan sisa tua nanti.
Cuma…
ramai family & saudara **tak tahu** pasal rumah ni.
Dan ya, dua-dua rumah **dia bayar sendiri**.
Dia tak pernah sentuh gaji aku.
Gaji aku untuk **entertainment & education anak*
Aku bangga dengan husband aku.
Dulu mampu Flat je,
tapi dia tak pernah susahkan aku,
Malam ni dia down sebab mulut orang.
Aku pujuk dia…
“Buat apa kita beli kondo mahal,
lepas tu 50/50?
Aku ni palatao…
dibuatnya aku tiba-tiba nak jadi suri rumah,
tak ke pening kau nak cari duit sorang-sorang?” 🤣
Aku cakap lagi,
“Tak selesa bagi orang lain
tak bermaksud tak selesa bagi kita.”
Demi Allah, aku **bersyukur**.
Sebab kami pernah tengok kenalan yang beli rumah 800k,
lepas tu salah satu pasangan kena layoff,
akhirnya terduduk, terciduk,
pening nak setel instalment yang asalnya 50/50.
Aku pegang tangan husband dan cakap,
> “Bie lelaki **Qawwam**.
> Aku pula **Qana’ah**.”
Dia terus peluk aku.
Sedih sebenarnya…
Aku percaya ramai suami Qawwam
dan isteri Qana’ah dalam dunia ni.
Tapi sebab **mulut orang**,
ramai manusia jadi **kufur dengan nikmat Allah**.
Don’t be jealous of what Allah has given to someone, because you never know what Allah took of them. The real blessing in this dunya is to appreciate & recognize yourself first. There is always someone else having lesser than you. Alhamdulillah for everything.
"Aku ini memang tidak guna. Semua benda yang aku buat tidak menjadi"
"Barangkali aku ini memang tiada fungsi di dunia ini"
Perasaan 'sakit' & kekosongan ini sebenarnya mempunyai luka yang tersendiri. Usah kita nafikannya, bahkan ubati ia.
Lebih indah, al-Quran menyatakan
🚢 Second wave is on the way!
11 vessels of the Freedom Flotilla Coalition / Thousand Madleens to Gaza are sailing to Gaza, carrying activists & humanitarian aid.
Ships: Abd Elkarim Eid, Alaa Al-Najjar, Anas Al Sharif, Gaza Sunbird, Leïla Khaled, Milad, Soul of My Soul, Umm Saad, Madleen, Handala, Conscience
Track:https://t.co/068IZg9fIn
“Thank you to all of you who are keeping an eye on the flotilla & sharing our content”
Pelayaran kapal Conscience kini berada di perairan antarabangsa berdekatan Mesir. Ketika ini, kapal Conscience mengurangkan kelajuan bagi membolehkan kesemua kapal layar yang terlibat dalam misi Freedom Flotilla Coalition (FFC) dan Thousand Madleens to Gaza bergerak seiring masuk ke garisan kuning. Segala perkembangan akan terus dilaporkan di Saluran 501, https://t.co/bAdOsx9A80 dan semua platform media sosial Astro AWANI.
#AWANInews
Alhamdulillah, semua wira dan wirawati Malaysia dalam Global Sumud Flotilla telah bebas dan akan tiba di bumi Istanbul malam ini waktu Malaysia, insyaAllah.
Syukur ke hadrat Allah SWT, berkat doa rakyat Malaysia dan usaha berterusan semua pihak yang menggalang seluruh kekuatan akhirnya membuahkan hasil.
Terima kasih kepada sahabat karib saya Presiden Erdogan dan rakan pimpinan negara-negara sahabat lain yang membantu memudahkan urusan pembebasan setiap aktivis dan sukarelawan anak Malaysia ini.
#MalaysiaMADANI
#RancakkanMADANI
#MADANIbekerja
Opportunity Alert for 18-30yos📢
Apply for a one-off grant from KBS (fully-funded, max RM20k) to attend international meetings or events! Get your flight tickets, accommodation, etc covered. Final window will close on 1 Aug 2025. Don’t miss out!
📍https://t.co/eWMekRVqDC
I highly recommend this book
Point paling saya ingat dalam buku:
- suami tak wajib bagi bunga pada isteri. Tak dosa pun kalau tak beli. Tapi bila dia beli dan isteri gembira, it will spark the marriage.
- isteri tak wajib masak atau buatkan kopi untuk suami. Tapi bila isteri buat tanpa disuruh, suami gembira. It will spark the marriage.
Small things that matter. Kahwin ni kalau sekadar bagi bare minimum memang hambarlah hidup rumahtangga. We should train a mindset to give the best. Ihsan.
Dua-dua ihsan, anak tengok kasih sayang antara ibu bapa, it will imprint in their mind. Rumah harmoni, anak rasa selamat. Baiti jannati rumahku syurgaku