Ramai tak sedar, NACCOL bukan sekadar bincang harga barang. Ia dianggotai menteri kanan, agensi kerajaan, pakar industri, NGO & persatuan pengguna. MOH telah libat urus dengan penyedia swasta, langkah yang sangat dihargai.
Namun, NACCOL juga wajar menjemput pihak swasta beri input secara langsung, agar keputusan lebih menyeluruh & selari dengan realiti lapangan.
Lebih 11,000 klinik GP merawat jutaan pesakit setiap tahun , membantu mengurangkan beban sistem kesihatan awam, tanpa bergantung kepada dana pembayar cukai.
@anwaribrahim@DrDzul@KPDN_HQ
Positive leadership shown by YBMK @DrDzul . While the Minister has powers under the regulation, fee revision has been a political decision since it was first gazetted in 2006.
Now, NACCOL chaired by YAB PM @anwaribrahim & the Cabinet must complete it. The ball is now in their court. Primary care sustainability cannot wait.
https://t.co/W4ohEsP0oE
Jika kerajaan benar-benar ikhlas, mereka boleh laksana penandaan harga ubat dalam masa 3 bulan.
Tetapi untuk semak semula caj konsultasi GP — sudah lebih 20 tahun, masih tiada hala tuju.
Apa yang lebih membimbangkan, naratif ‘ketelusan’ kini dipacu oleh mereka yang tidak memahami realiti penjagaan primer. Ketelusan bukan sekadar pamer harga — ia mesti mengambil kira ekosistem yang kompleks dan tanggungjawab klinikal doktor.
Di saat negara maju memperkukuh sistem penjagaan primer, kita pula berisiko melemahkannya.
@anwaribrahim@KKMPutrajaya@KPDN_HQ
Janji masa TownHall bersama pengamal Perubatan Swasta
Where is the Fee Revision as promised by the someone?
Seperti yang dijangka.....
KITA SEMUA SUDAH KENA GAME.
WE HAVE JUST BEEN MANIPULATED ROYALLY.
Anak muda Gen Z cakap..we're fucked.
GP clinics can display medicine prices like a sundry shop if that's needed to improve the quality of healthcare, but what happened to the decades old consultation fees? Why no enforcement on pharmacies & other facilities with health services? @DrDzul@KKMPutrajaya@anwaribrahim
Healthcare costs rise sharply as illnesses progress—yet preventive & promotive care remain neglected, despite much talk & little action. With 11k GP clinics in Malaysia, most private GPs are struggling to survive.
Without urgent governance reform from @KKMPutrajaya to integrate & support private GPs, we face a looming collapse in primary care & overcrowding in public hospitals.
Our YBMK @DrDzul is committed, but @MOFmalaysia , the PM @anwaribrahim , & the cabinet must step up. A sustainable healthcare system requires urgent reform & funding to integrate private GPs & prioritize prevention.
Prevention isn’t optional—it’s the solution. Leadership must deliver action.