Aku pelik bila org kecam pasal Budi Madani ni. Benda simple
Dulu diturunkan ke 200 Liter sebab berjimat. Sbb waktu tu bekalan minyak Malaysia tinggal 2 Bulan. Keluarnya Fakta 90 percent rakyat tak pakai kuota tu bukti yang Kerajaan boleh berjimat tanpa beri kesan kepada rakyat. Kalau tak jimat silap silap mahu stesen minyak byk habis. Atau kena berebut nak isi minyak waktu tu. Waktu tu kalau jadi aku yakin org akan marah kerajaan jugak. Rakyat terkesan gila.
Sekarang dah naik balik oklah tu. Sbb bekalan minyak Malaysia cukup sampai Disember.
Hari tu bukan ke ramai bising Ekonomi Malaysia power tapi rakyat tak rasa. Ni bagi rakyat rasa pun korang marah jugak. Kalau 90 Percent rakyat tak pakai sekurang kurangnya bajet tu boleh pergi ke bantuan lain. Bagaimana kalau ada Emergency. Sekurang-kurangnya mereka boleh pakai lebihan kuota tu. Apa salahnya rakyat dapat lebih?. Kan kita pun bayar cukai.
Ni bukti pengurusan Subsidi Minyak kita better sejak Program Budi Madani ni diperkenalkan. Dan jimat dalam bulan pertama sahaja RM 800 Juta . Byk gila tu yg boleh disalurkan kepada rakyat.
Mungkin ramai takleh imagine berapa byk penjimatan tu untuk rakyat. 800 Juta tu boleh bagi semua pelajar sekolah rendah menengah RM 150 untuk alat tulis. Jadi org miskin tak perlu risau bab sekolah sbb dh ada RM 150. Kalau bagi cash direct melalui STR. 1.6 Juta rakyat sekurang-kurangnya dapat duit
Paling jelas kalau takda subsidi. Harga subsidi rakyat Malaysia boleh gerak anggaran 375 km sekali isi RM 50 dari KL Sentral ke Butterworth. Kalau harga takda subsidi skrg. Boleh gerak dari KL Sentral ke Ipoh je. Nampak tak jauh beza tu. Harga sama minyak sikit. That's is the bantuan we told
Ada kata ni sbb politik ke apa ke. Ala kalau bantuan dapat korang tak nak undi dia pun takpa. Bukannya paksa. Still korang boleh undi parti lain. Cuma fikirlah kalau buat kerja bagus kenapa kita tak nak undi dia. Bukan ke kita undi dia sbb yakin dia boleh buat kerja bagus. Pasal isu gula gula PRU ni akan kekal ada selama mana Politik wujud. Kalau nanti parti korang naik pun sama gak diorang buat.
Aku tahu akan ada Cytro hentam kelemahan PMX. Kuil Haram, Rohingya dll. For me Yes ada kelemahan. Tapi kena discuss satu persatu ikut topik. Jgn campur aduk. That's politik matang. Satu lagi benda bagus kita puji benda tak bagus kita maki. Tu je . Walau apa parti sekalipun memerintah.
Dan untuk rakyat Malaysia yang beragama Islam. Mempertahankan Islam bukan sahaja mempertahankan terus identiti dan perkara dalam agama. Menguruskan kekayaan negara dengan baik juga cara mempertahankan Islam. Rujuk balik Zaman Empayar Islam dulu. Mereka kuat kerana Pengurusan Kewangan yang baik. Kejatuhan Empayar TΓΌrki Uthmaniyyah salah satunya sebab masalah kewangan.
For me Budi Madani. Kerajaan do it right. Not perfect still open for improvement. But at least gov do most of this thing right.
Please marry someone who is close to your level of imaan and your halalβharam ratio. Donβt marry a βprojectβ thinking youβll fix them. That mindset doesnβt build marriage, it builds resentment and ends in divorce
Ada ramai yang bertanya latarbelakang saya? Memang saya tidak terkenal dan bukanlah siapa-siapa.
Saya hanyalah anak kampung. Membesar di rumah serba sederhana di FELDA Sungai Behrang, Muallim, Perak. Dibesarkan oleh Almarhum Ayahanda dan Almarhumah Bonda yang menyara keluarga dengan menoreh getah, selain mengajar anak-anak FELDA mengaji Al-Quran.
Ada lah sedikit latarbelakang Ijazah Pengajian Undang-Undang, Ijazah Pengajian Syariah, Ijazah Sarjana (Master), Ijazah Kedoktoran (Ph.D) dalam Kewangan Islam di United Kingdom. Ada lah juga ambil kursus profesional Kewangan Islam dan lulus cemerlang.
Ada lah juga pengalaman sebagai peguam, penasihat undang-undang, pensyarah undang-undang, Penasihat Syariah bank-bank dan takaful dan koperasi termasuk penasihat kepada beberapa organisasi di luar negara.
Saya ada sedikit pengalaman bekerja di Dubai International Financial Centre, Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan di Fordham Law School, New York, Amerika Syarikat. Mewakili Malaysia dalam program Young Intellectual Exchange di Jepun dan penerima Biasiswa Fulbright di Amerika.
Ada lah sedikit pengalaman di Universiti sebagai pensyarah, Profesor, Dekan dan Timbalan Rektor di Universiti. Menjadi Profesor Pelawat di beberapa buah universiti termasuk pernah menjadi lembaga penasihat universiti di luar negara.
Saya aktif lah juga dengan kerja kemanusiaan dan kemasyarakatan di Malaysia dan luar negara. Pernah laksanakan Misi Kemanusiaan di dalam Gaza, Syria, Turkiye, Indonesia dan lain-lain negara yang bergolak dan dilanda bencana alam.
Di United Kingdom, saya aktif dengan Palestine Solidarity Campaign, di New York dengan Fordham Islamic Society, MUBANY dan AMAL.
Alhamdulillah, sudah menerbitkan lebih 30 buku dan bab dalam buku dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu serta ratusan artikel dan makalah. Pernah lah juga menang Buku terbaik MAPIM Peringkat Kebangsaan Kategori Bahasa Inggeris.
Pengalaman saya dalam dunia Kewangan Islam sudah melebihi 25 tahun. Sudah biasa juga dengan pengauditan, perakaunan, penyata kewangan, balance sheet dan lain-lain. Lulus cemerlang juga lah subjek ini dalam kursus profesional yang saya ambil. Pernah dapat Anugerah the Upcoming Scholar peringkat antarabangsa dalam bidang kewangan Islam masa muda-muda dulu.
Cuma tidak perlu lah saya cerita berapa banyak sanad-sanad hadis yang telah saya terima dari alim ulama muktabar.
Jika ada yang berminat bolehla rujuk laman sesawang saya yang juga pernah menang Anugerah Weblog Akademik terbaik Ahli Akademik Peringkat Kebangsaan.
Kejayaan ini semua adalah hasil sokongan Almarhum Ayahanda, Almarhumah Bonda, Isteri tercinta, anak-anak, keluarga, sahabat-sahabat dan kesemua guru saya khususnya di Sekolah Kebangsaan Sungai Behrang, Madrasah Idrisiah Kuala Kangsar, UIAM dan Durham University, United Kingdom.
Hadza min fadhli Rabbi. Terus belajar dan belajar.
π€²π²πΎ
#SebarkanSalam
antara benda paling tak masuk akal pengurusan Tabung Haji buat yang dilaporkan dalam RCI adalah penjualan syarikat perladangan PT TH Indo Plantation (THIP) kepada PT Borneo Pacific yang mempunyai
TH pegang 95% saham THIP.
bila nak jual TH transfer ownership kepada PT Borneo Pacific sebelum dapat full payment. π
lepas transfer ownership PT Borneo Pacific kurangkan harga daripada USD910 juta kepada USD810 juta turun USD100 juta π
yang lagi tak masuk akal PT Borneo Pacific bukan je gagal bayar ikut jadual, tapi TH tolong bayar advance USD178.6 juta kepada PT Borneo Pacific yang sepatutnya dibayar kepada TH sebagai penjual. π
contoh macam aku jual rumah dekat A, instead of terima bayaran pendahuluan daripada A, aku bagi pinjam advance kepada A untuk bayar dia beli rumah aku.
apa ke bingai punya pengurusan pelaburan macam ni? πππ
DATUK AZIZULHASNI AWANG MENITISKAN AIR MATA SELEPAS MEMENANGI EMAS BUAT KALI PERTAMA DI SUKAN KOMANWEL 2026
INI PENAMPILAN TERAKHIRNYA DAN BERUSIA 38 TAHUN. BELIAU MASIH ADA BISANYA
EMAS KETUJUH MALAYSIA. TAHNIAH DATUK
RASMI
MALAYSIA SUDAH ADA DUA EMAS DI SUKAN KOMANWEL
Angkat Berat terus menyala hebat apabila menyumbangkan 2 Pingat Emas untuk Malaysia semalam di Sukan Komanwel Glasgow 2026
Emas disumbangkan Aznil Bidin dalam Acara Lelaki 65 Kg dan Aniq Kasdan dalam Acara Lelaki 60 kg
Malam ni bukan cerita pasal Anak FIFA
Cerita pasal kesilapan taktikal England yang terlalu Park The Bus lepas gol
Padahal Argentina memang dah lemas dah tadi. Tapi sbb ruang ada. Messi dapat buat crossing yang power in the last 5 minutes before gol pertama
Dua gol Argentina sebab tengah England lambat tutup ruang sebab terlalu defend deep