FAKTA SEJARAH BUKAN JENAYAH
"Orang India ada India, orang Cina ada China, orang Kemboja ada Kemboja, orang Siam ada Thailand. Melayu di mana? Melayu di sini saja!!!"
[ kata-kata YAB Sanusi MB Kedah di N9 Ceramah PRN Perikatan Nasional]
1.Pelik tengok ramai peguam dan orang politik melompat kepanasan bila dengar kenyataan fasal sejarah dan perlembagaan.
2.Bila tak boleh lawan hujah, jalan mudah terus buat laporan polis, buat sidang media minta media arus perdana sebarkan. Label 3R takutkan rakyat.
3 Hadam guna akal, bukan pakai emosi politik.
4 .Mana ayat halau?: Tolong tunjuk tang mana kenyataan itu kata "kaum lain sila balik negara asal"? Tiada!!!
5.Kenyataan itu cuma buat perbandingan geografi: Orang India ada negara India, orang Cina ada negara China. Orang Melayu?
6.Bumi ini sajalah tanah air mereka. Ini fakta geografi, bukan rasis.Bukan fitnah. Ia adalah mahu hasut supaya rakyat fikir.
7.Nama asal bumi ini: Sebelum lahirnya Malaysia, nama asalnya Malaya—Tanah Melayu.
8.Taraf kewarganegaraan menerusi prinsip jus soli dulu dipersetujui atas semangat kontrak sosial.
9. Mengingatkan asal-usul sejarah bukan bermakna mahu menghalau orang, tetapi mahu kita semua sedar di bumi mana kita sedang berpijak.
10. Gelar diri pengamal , pakar undang-undang , ahli parlimen. Tiba-tiba buta sejarah. Mengakui status asal tanah ini langsung tidak mengusik atau mengurangkan hak warganegara kaum lain yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Hak semua kaum tetap terpelihara.
11 Bila ada pihak bangkitkan fakta survival Melayu, penyatuan orang Melayu terus dicop rasis.
12. Taktiknya mudah: buat orang Melayu rasa bersalah (guilt-trip) untuk bercakap pasal sejarah dan hak sendiri, supaya naratif sejarah asal bumi ini boleh dipadamkan perlahan-lahan.
13. Kenapa ramai yang menggelupur?Bila fakta sejarah yang tepat dan sahih dibalas dengan laporan polis, itu tandanya mereka sudah mati hujah.
14 Sembang pasal kebebasan bersuara dan demokrasi, tapi bila orang bentang fakta sejarah terus label 3R.
15.Jangan hipokrit, belajarlah terima hakikat sejarah.
Rafique Rashid
25.07.2026
Own a new Perodua with Maybank Islamic myimpact Drive Financing-i.
Experience flexible ownership with a secured residual value that can be used to offset your down payment, making your next upgrade more affordable. T&C applyOwn a new Perodua with Maybank Islamic myimpact Drive Financing-i.
Experience flexible ownership with a secured residual value that can be used to offset your down payment, making your next upgrade more affordable. T&C applyOwn a new Perodua with Maybank Islamic myimpact Drive Financing-i.
Experience flexible ownership with a secured residual value that can be used to offset your down payment, making your next upgrade more affordable. T&C applyOwn a new Perodua with Maybank Islamic myimpact Drive Financing-i.
Experience flexible ownership with a secured residual value that can be used to offset your down payment, making your next upgrade more affordable. T&C apply.
Bekas Gabenor BNM pernah cakap:
Graduan patut dapat gaji RM7,000 – RM8,000.
Tapi realitinya, fresh grad struggle nak lepas RM2,800 pun.
Majikan pula kata, nak bagi RM5,000 pun boleh “mati”.
Kenapa?
Sebab ada satu lubang besar dalam sistem kita.
Lubang tu RIBA.
Kadangkala kita rasa doa kita lambat dimakbulkan Allah, tetapi yakinlah Allah menyimpan yang lebih baik, atau menjauhkan kita daripada yang lebih buruk. Teruskan berdoa.
FATWA OF BOYCOTT HAS BEEN ISSUED
Making boycott a fardh on every single Muslim. It's not a choice anymore but a duty you must fullfil. Consuming z*onist brands has been declared haram!
No ifs. No buts.
MasyaAllah, penemuan ini mengingatkan kita betapa pentingnya menjaga keseimbangan ekosistem. Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah, ayat 164, menegaskan tanda-tanda kebesaran-Nya melalui penciptaan makhluk di bumi dan langit.
Saya minta maaf la ya @LLMrasmi tapi saya rasa dengan peningkatan trafik untuk segmen kenderaan berat seperti bas dan lori di lebuhraya kita, LLM kena bekerja lebih rapat dengan PDRM, JPJ dan MIROS untuk kawal kelajuan dan perangai pemandu kategori tu.
Saya siap boleh race dengan bas express yang duduk kat lane memotong pada kelajuan atas 130 kmsj, setiap hari.
Optiknya tak menarik dan it will take only a few articles from international media untuk takutkan pelancong bahawa lebuhraya kita tak selamat.
Our real accident figures might say otherwise tapi pandangan pengguna lebih penting.
Headlines macam “manga maut terputus badan akibat kemalangan di lebuhraya” akan beri impak negatif pada negara di masa depan.
Kami ni pengguna dan dah berapa tahun kami bising.
To date, tak ada pendekatan serius dari MOT dan mana-mana pihak lain selain dari satu dua laporan yang menjanjikan operasi jangka pendek sahaja.
Dan Malaysia ialah negara dengan hobi yang mahal - buat highway setiap beberapa tahun.