Potluck jamuan raya tiba lagi. Bagi idea sikit nak bawak apa ni??
Atau korang yang ada business tu, meh la share sikit. Boleh mie support & beli buat bawak potluck raya.
Benda mengarut ni tolong lah stop. Dulu time kerja di sektor automotif tahun 2016, rasa geram je bila nampak situasi terpaksa naikkan harga ni.
Kalau nak jaga kepentingan perniagaan Malaysia, patutnya introduce syarat peratus minimum "local parts" untuk setiap CKD.
Waktu krisis seluruh dunia ni lah kita boleh nampak "international diplomatic relations" PMX.
Masa tahanan peserta Sumud, peserta Malaysia antara yang terawal dibebaskan kerana hubungan baik dengan Turkiye.
Masa krisis ekonomi kesan penutupan Selat Hormuz, kapal Malaysia diberi pelepasan oleh Iran. Negara lain dah darurat, Malaysia masih boleh bagi subsidi petrol 200 liter dengan harga RM1.99.
Kalau betul berlaku, masih sangat-sangat lah ok untuk kita dengan situasi sangat mencabar ni.
Negara lain dah macam tahap darurat dah kesan daripada perang ni, tapi kalau kita masih dapat kuota 200 liter RON95 dengan harga RM1.99, memang sangat ok.
Awal bulan haritu, aku ada share macam mana penutupan Selat Hormuz bagi kesan kepada harga petrol di Malaysia.
Hari ni lebih teruk dan SANGAT TERUK. Saudi Aramco mungkin tak eksport petrol ke Asia TERMASUK MALAYSIA.
Kenapa SANGAT TERUK? Tahun lepas kita import RM54 bilion crude oil untuk tampung keperluan kegunaan di Malaysia.
Tahu tak daripada jumlah tu, berapa banyak daripada Saudi? RM18 bilion aka 33% import.
Kalau Saudi tak eksport lagi, kita kehilangan 33% kuota import untuk tampung kegunaan di Malaysia.
Yang keluarkan video debat Anwar tahun 2008 ni untuk bandingkan dengan keadaan sekarang memang benak.
Tahun 2008:
Pengeluaran > Penggunaan. So kalau harga naik, Malaysia untung sebab kita net exporter.
Tahun 2025:
Penggunaan > Pengeluaran. So kalau harga naik, Malaysia rugi sebab kita kena import.
[TERKINI : IKHTIAR RINGANKAN BEBAN RAKYAT SEMPENA AIDILFITRI]
Kerajaan akan beri diskaun tol sebanyak 50% bermula 12.01 tengah malam 18 Mac (Rabu) hingga 11.59 malam 19 Mac (Khamis).
RM21 juta pampasan akan dibayar kpd konsesi tol.
Juga, Kerajaan menerusi Jabatan Insolvensi Malaysia akan laksanakan ikhtiar pelepasan kebankrapan secara fast track.
4,000 individu akan dilepas dari bankrap.
Alhamdulillah, sambut syawal dgn kesyukuran! 🫱🏻🫲🏼
Terlintas iklan SARA Untuk Semua dari @MOFmalaysia, baru teringat SARA one-off belum guna lagi!
Balik cuti Raya ni perabis satu das beli keperluan asas di rumah orang tua.
💪🏻
Mengambil kira kenaikan harga minyak dunia akibat krisis di Asia Barat, wajar bagi kerajaan pertimbang dasar "work from home" bagi sektor tertentu bermula dgn pejabat kerajaan, agensi, GLC n GLIC - juga buat sektor swasta sebagai langkah berjaga bagi kenaikan kos dlm keadaan ekonomi global yang tidak menentu. Kurangkan perjalanan, jimat petrol, kurang tekanan subsidi RON95. Apa kata? #WFH #MalaysiaMADANI @anwaribrahim@MOFmalaysia
Kat komen posting Paultan ni ramai persoal apa kaitan tutup Straits of Hormuz dengan harga petrol.
Memang ada kaitan. 20% sumber petrol dunia lalu kat laluan tu setiap hari.
Sebagai seorang cikgu, saya sahkan perkara ini. Memang KPM ada usaha signifikan kurangkan beban kami.
Rancangan Pelajaran Harian yang panjang tu dah jadi 3 je. Dulu berjela-jela.
Lepas tu tak payah rush dah nak masukkan sebelum 10 pagi. Now diberi ruang sampai 12 tengah hari.
Tahun 2024 & 2025, Kerajaan Madani rampas RM15.5 bilion duit ketirisan. Tapi kenapa rakyat tak rasa kesannya?
Ini cadangan aku untuk Anwar Ibrahim dan Kerajaan supaya lepas ni kalau PMX ulang "sakau sakau", rakyat boleh rasa hasilnya.
Suka content cikgu ni di TikTok.. Suka buat lawak masa review projek Kemahiran Hidup pelajar dia..🤣
Hari ini dia kecam tindakan politician yang suka-suka kata guru terbeban.. Dia kata KPM sekarang dah kurangkan beberapa beban guru..
Budak ni dia tak fikir ke yg dia duk hina Agama Islam ni masa tgh study dan duduk dalam Malaysia?
Kau nasib baik dah kena tahan dengan polis hari ini. Kalau kena tahan dgn umat Islam yg jenis baran (even aku yg tak baran) pun mmg mendapat.
Play stupid games, win stupid prizes.