Untuk awak yang kurang sihat itu, ini antara doa yang boleh selalu diamalkan:
وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ
"Waiza maridhtu fahuwa yashfin."
"Dan apabila aku sakit, Engkaulah Penyembuh."
Semoga diberikan kesembuhan, ketenangan dan kekuatan. Insya-Allah.
Laporan trafik semasa (31/01/25 | 2.15pm)
#kltu LEBUHRAYA PLUS: Jangkakan kelewatan dari Sungai Buloh Hospital ke Sungai Buloh disebabkan ada kemalangan menghalang lorong kanan dan tengah di KM454.4.
Real case mahkamah syariah: Hakim suruh suami bayar iddah 2.5k, husband mintak instalment, Hakim cakap tak boleh, husband tunjuk slip gaji 900 sebulan, then Hakim cakap, 900 sebulan macam mana boleh kahwin lagi satu?! - POLIGAMI MELAYU FOR THE WIN LOL
The Irish 🇮🇪 in Dublin celebrating Israel 🇮🇱 closing their embassy.
Singing:
“Cheerio, cheerio, cheerio”
Ireland 🇮🇪 stands with the oppressed
Ireland 🇮🇪 stands with Palestine 🇵🇸
🇮🇪 🤝 🇵🇸
Kenyataan Media MP-MP KEADILAN pada 21 Disember 2024
*MP-MP KEADILAN akan fokus masalah kenaikan caj di hospital swasta*
Kami, MP-MP KEADILAN, menyambut baik langkah interim yang diperkenalkan oleh Bank Negara Malaysia semalam. Ini adalah langkah positif ke arah mengawal kecelaruan yang berlaku dalam sektor MHIT. Kami ingin berterima kasih ke atas keprihatinan Perdana Menteri, Bank Negara Malaysia dan Kerajaan kerana mendengar keluhan rakyat dan mencampur tangan memperbetulkan keadaan.
Namun, kita juga memahami bahawa permasalahan pokok inflasi kesihatan berlaku pada hospital-hospital swasta. Mengikut maklumat yang dibekalkan oleh Bank Negara Malaysia dan Kementerian Kesihatan Malaysia, inflasi purata kos perubatan global adalah 10%, Asia pasifik adalah 11.1%, manakala adalah 15%. Ini amat tidak munasabah.
Kami bersetuju dengan kenyataan Gabenor Bank Negara bahawa kita harus menyelesaikan masalah pokok (root causes) kepada kenaikan dan inflasi perubatan.
Dalam satu taklimat kepada ahli-ahli Parlimen, Bank Negara Malaysia dan Kementerian Kesihatan Malaysia telah memaklumkan bahawa terdapat caj perubatan yang berbeza dan tidak telus. Contohnya, pesakit denggi yang menggunakan Guarantee letter (GL) akan membayar RM4,978 manakala pesakit "pay and claim" hanya membayar RM1,288 dengan perbezaan empat kali ganda. Pesakit pneumonia yang menggunakan GL membayar RM6,859 dan pesakit pay and claim hanya membayar RM2,654, dengan perbezaan tiga kali ganda.
Daripada aduan yang kami terima, pesakit cataract yang membayar dengan insurans membayar RM6,000 manakala yang tidak berinsurans hanya membayar RM3,000 dengan perbezaan sekali ganda. Mangsa kemalangan yang memasuki hospital swasta dicaj RM200,000 manakala memasuki HUKM hanya membayar RM70,000 untuk merawat kaki patah, dengan perbezaan tiga kali ganda. Mengapa berlaku perbezaan ketara?
Kedua, Bank Negara juga menunjukkan bahawa caj bekalan dan perkhidmatan (hospital supplies dan services, HSS) yang setinggi 59%-70%, berbanding jumlah bil perubatan. Komponen HSS terdiri daripada barangan seperti makmal dan pengimejan, ubat-ubatan, kejururawatan, peralatan perubatan (contohnya ventilator perubatan dan mesin dialisis) dan pelbagai barangan.
Ketiga, kebanyakan barangan "consumables" dalam hospital tidak dikawalselia oleh mana-mana pihak kerajaan. Barangan consumables ini adalah berbeza-beza antara sesebuah hospital dengan yang lain.
Maka kami, MP-MP KEADILAN, berpendapat bahawa ada keperluan meneliti permasalahan caj hospital swasta yang tinggi. Setelah kami berjaya berjuang mengawal kenaikan premium insurans, maka tumpuan kami sekarang adalah ke atas caj hospital swasta.
Kami menyeru rakyat terus bersama kami dalam perjuangan kami mewujudkan satu ekosistem perubatan swasta yang mampan, mampu biaya dan menang-menang kepada semua pihak. Ini suatu perjuangan yang panjang dan susah.
Ekosistem hospital swasta yang mampan akan menyelamatkan hospital awam daripada "overcrowding" dan meringankan pembiayaan kerajaan. Ini akan membantu golongan B40 mendapat rawatan yang lebih baik daripada hospital kerajaan.
Maka, kami menyeru pesakit-pesakit hospital swasta yang menghadapi caj hospital swasta yang tidak munasabah mengadu kepada https://t.co/[email protected]
Terima kasih.
YB Sim Tze Tzin MP Bayan Baru
YB Jimmy Pua MP Tebrau
YB Taufiq Johari MP Sungai Petani
YB Chiew Choon Mun MP Miri
YB Senator Bob Manolan
YB Yuneswaran MP Segamat
Medical insurance - Rakyat won 💪🏻
Today Bank Negara Malaysia announced interim measures for medical insurance premium hike:
1. Max 10% increase (2024-2026)👍
2. Moratorium for senior citizens for 1 year (minimum plan)👍
3. Reinstatement of lapse and surrendered policy due to 2024 hike👍
4. ITO will provide alternative plan for whoever wants to change plan 👍
(For details read full BNM statement)
These measures are absolutely good news for all the insureds and the Rakyat.
First, the credits must be given to the rakyat. The rakyat fought bravely through social media, keeping big pressure and by writing emails to PKR MPs. Finally the parliament and Government heard your voices.
For the first time in Malaysian history, the rakyat fought back big and powerful corporations. It is unprecedented. ❤️
Secondly, these changes and reforms can only happened under the leadership of PMX @anwaribrahim who has always have the heart of the poor and needy. PM’s humanity definitely changes the course at the top of the Government.
Thirdly, we want to thank @BNM_official for intervening and come up with these meaningful solutions. Special thanks to the Governor of BNM.
Lastly, We also would like to thank Insurance and Takaful Operators for the compromise. A sustainable MHIT industry will be best for your corporations. No customer no company.
However, I urge the rakyat to continue to be vigilant. The fight for a sustainable MHIT ecosystem is going to be long. Medical inflation is not going away.
Next, I will start paying attention to private hospital charges. Please email: https://t.co/[email protected] if you have complaints about private hospital charges.
Let’s continue the struggle together.
Sim Tze Tzin
MP Bayan Baru
Breaking: Khaled Nabhan, known as “Ruh Al-Ruh” (Soul of the Soul), was killed in an Israeli airstrike on Al-Nuseirat refugee camp in central Gaza Strip.
@camancher2012@liyana_marzuki Zaman ni duck dgn lilit tak ditubuhkan lagi. Dia keluarkan duck sbb perlu sbb FV akan tutup. Kalo tak, tkdelah business diorang ni.