1. Steven Sim – Mewajibkan caruman EPF untuk pekerja asing.
2. Steven Sim – Memperluaskan perlindungan EPF & PERKESO kepada pekerja ekonomi gig (Grab, Foodpanda dan lain-lain).
3. Anthony Loke – Pembaharuan lesen memandu & cukai jalan secara dalam talian.
4. Anthony Loke – Pas My50.
5. Anthony Loke – Gerabak khas wanita.
6. Anthony Loke – KTM percuma untuk pelajar.
7. Anthony Loke – Menamatkan monopoli PUSPAKOM.
Video yg PMX sebut bangang punya tentera adalah dari ucapan beliau yg mahu membela nasib tentera yg terabai sekian lama di zaman UMNO BN.
Video penuh 16minit.
Yg ni kita pendekkan ke 6minit.
Yg Umno Pas PN dan seluruh askar fitnah walaun tunjuk dan ulang ialah 2 saat.
REFORMIS & POPULIS
🟦 Bila dia buat Reformasi hilangkan monopoli Touch n Go & Puspakom, baik untuk Rakyat. Ada pilihan lain dan tambah murah pula. Tetapi Kroni Kapitalis mula membenci dia.
🟦 Bila dia buat reformasi pencen penjawat awam. Bukan melenyapkan terus pencen tetapi mengganti nya dengan KWSP, baik untuk kantung negara. Tetapi orang Kerajaan tak puas hati.
🟦 Bila dia tarik subsidi pukal dan buat subsidi tersasar, baik untuk fiskal negara. Rakyat marah, kalau boleh kita nak subsidi selamanya.
🟦 Bila dia nak buat 2 penggal Perdana Menteri, Asingkan Peguam Negara dan Pendakwa Raya, orang politik marahkan dia dan cuba mencantas juga.
Semua benda yang dibuat punya satu persamaan.
Ia memberi manfaat jangka panjang kepada negara, tetapi kos politiknya dibayar hari ini.
Satu perkara yang wajib juga diketahui, dia berjaya buat semua ini, tanpa menang pilihanraya dengan majoriti mudah atau 2/3 di Parlimen.
***********
Dalam podcast JPO saya pernah suarakan seorang Reformis kena bersedia untuk berkhidmat sepenggal sahaja. Kerana Reformasi2 yang hendak dibuat ini tidak popular, bukan untuk kita senang sekarang. Tetapi untuk negara dan anak2 kita di masa depan.
Makanya, bila dia berjaya buat semua ini, yang PM terdahulu susah nak commit, dia nescaya takkan dapat kredit.
Politikus lain takkan memuji. Rakyat pun tak paham apa impaknya pada mereka.
Yang kita tahu, itu kerja PM lah.
Siapa suruh nak jadi PM?
Nak reformasi sgt, sekarang hadap la.
**************
Dia pulak cuba jadi Reformis yang populis. Dia turunkan harga petrol subsidi ke RM1.99, tiada yang benar2 kisah.
♦️Yang Melayu marahkan dia isu lambakan kuil dan ladang khinzir. Bila dia cuba menjaga sensitiviti Melayu Islam, Bukan Melayu akan kata dia serupa Taliban.
♦️Yang Bukan Islam marah dia nak batalkan konsert tengah bandar, kata mereka “ini hak kita”. Bila dia benarkan, Melayu pula maki dia kata Liberal.
Politik jongkang jungkit ini yang semua PM kena hadap.
****************
Makanya kita mula lalui lagi saat ini.
Love & Hate dengan Perdana Menteri. Tambah di saat akhir penggal. Perasaan kita meluap2 nak mencantas.
Itu sebab di zaman digital dan cybertroopers. Susah mana2 PM nak bertahan lama. Kecuali anda control media berpuluh tahun jua.
Kita lihat sejarah:
Tun Abdullah- sepenggal
DS Najib- 2 penggal
Tun M- 22 bulan
TS Muhy- 18 bulan
DSIS- 13 bulan
DSAI ni sudah 44 bulan memerintah. Sikit lagi nak habis penggal. Tak tahu apa nasibnya penggal depan.
Kalau layak saya yang marhein ini berikan pandangan.
Just go back to the basic.
Be the reformist you are.
Deliver the promise.
Susah REFORMIS nak jadi POPULIS pada masa yang sama.
Tambah yang orang nampak. Sakau hanya di sana, di sini macam tertutup mata.
******************
Sebelum yang nak naik penggal depan, tak tahu insaf ke tidak, masukkanlah reformasi yang ada. Sekat pemusatan kuasa.
Kalau boleh, PMX buat reformasi politik sekarang.
Dengan gubal Akta Dana Politik & Akta Keharmonian Kaum. Ini sgt crucial. Supaya orang politik tak salah guna dana negara. Atau terlampau mainkan isu kaum dan agama.
Dah alang-alang semua parti membenci anda. Buatlah mana baik untuk negara. Kalau pun mereka cuba gagalkan, sejarah akan mencatit anda mencuba.
Saya rasa kalau pun memerintah sepenggal dan orang membenci anda, generasi masa depan akan berterima kasih jua.
Institusi yang baik melindungi negara walaupun pemimpinnya bertukar.
Contohnya, Mandela pemerintahannya sepenggal sahaja, tetapi sampai sekarang legasinya diketahui seluruh dunia.
Kalau sekiranya tiada rezeki dia untuk sambung penggal kedua, doakan siapapun penggantinya adalah the lesser evil pada negara.
Kalau tak sekali lagi, love and hate relationship kita wujud dengan Perdana Menteri baru. Dan akhirnya kita rasa haru biru.
Salam hormat,
Liyana Marzuki
A: I didnt vote PH
B: Why so?
A: Cause they didnt hammer the corrupted BN seriously, unlike the time before Unity Govt
B: ok… so who did u vote? PN?
A: I voted BN
🥴🥴
#Hypocrisy#FeedingBNBigger
Previously, MCA wrote this to our Chinese then deleted
Read it yourself how MCA caused Islamophobia
Would lapdog MCA post it w/o approval of BN?
MCA plays 3R by telling Chinese how Anwar cares for Islam at the expense of Chinese interest
UMNO slanders DAP on the other hand
@mkini_bm Adun Rahang hari ni memang hebat.
Setiap tahun, tak lupa sumbangan buat surau bagi program-program yang membina.
Ketakutan yang ditanam itu semua adalah neratif bodoh dan jahat.
Belanjalah berfikir dan mencari fakta.
Moga dipermudahkan segala urusan PMX @anwaribrahim
Teruskan berbuat baik sesama manusia.
Politik bukan sekadar kuasa tetapi menggunakan kuasa untuk terus melakukan kebaikan.
Mereka pernah diberikan kuasa tapi kita sudah lihat kerosakan yang mereka lakukan.
Kekal Harapan 👍
Kelakar la Tok Mat complaint Tok Min lari ke Linggi. Tok Mat yg tak keluar2 dari kubu sendiri, terperuk je kt Rantau
Tok Min tu keluar dari kubu sendiri kot, pergi terjah kubu lawan terus 😁