Skandal pemalsuan dokumen rasmi negara untuk tipu syarat kelayakan naturalisasi ni merupakan fasa paling gelap dalam sejarah bolasepak negara. Sebab ada penglibatan JPN.
KEMALUAN NEGARA!
Skandal rasuah 94 to jatuh kedua. Terima kasih Bapa Perosak Bolasepak Negara.
Telan video ni. Kita cuba yang terbaik esok! DARAH SATRIA BY EKOR HARIMAU MALAYA
Tanah airku bumi bertuah
Tiada bandingannya
Rela bersatu ganding tenaga
Mendaulatkan tenaga
#UTLR#DemiMalaysia
Belasungkawa Reformasi
.
Di tarikh keramat ini aku buang segala harapanku
.
Rupanya engkau juga seperti politikus lain @anwaribrahim
.
Jangan sekali-kali kau mengemis dari marhaen selepas ini
.
Aku nukilkan REFORMATI di atas nisan Parti Keadilan
.
Khalas !!
Sy jarang keluar statement macam ni, tp sebagai seorang pemerhati scene politik dalam negara.
Kecewa dengan kejadian yg berlaku kali ni. Pertama kali dalam sejarah, presiden dgn timbalan anak beranak.
Washed my daughter’s car seat with AeroSparkle for the first time recently for only RM40. They pick up and return for free too. Found out they’re part of MAS. Good price and good service. They do house cleaning, laundry, aircond servicing etc too.
Aku kenal seorang tokey kereta sambung bayar.
Aku tanya dia "macam mana korang buat duit sebenarnya dengan kereta sambung bayar ni?"
Dia diam.
Mungkin rahsia besar.
Tapi dia buka mulut juga
"Nak cerita panjang nanti. Tapi aku bagitau secara ringkas je la"
Aku angguk
Doktor swasta nak berarak ke Putrajaya pada 6 Mei nak bantah peraturan baru wajib fasiliti hospital dan klinik swasta tayang harga ubat.
Kat sini kita kena tengok dua pihak. Pertama kerajaan:
- pihak kerajaan buat macam tu sebab nak lebih telus. Berapa hospital swasta charge ubat diorang. Benda ni kita kena tengok dalam konteks luas. Bukan pasal tayang harga. Tapi medical inflation.
- pada masa depan, full coverage insurans dah tak ada. Kalau ada pun, mahal gila. Ramai orang tak mampu. Kecuali kau T15.
- so sebahagian kos kau kena tanggung. Dulu, bila insurans bayar, kita tak peduli. Kita tau cuma bayar bulan2 je tapi berapa kos insurans bayar bukan masalah kita.
- tapi benda ni lah yang tolak harga ke atas. Medical inflation menggila. Bila medical inflation naik, insurans naikkan harga. Time tu baru kita akan marah.
- Akan tetapi, bila kita tau berapa kita bayar, kita nak tau harga berapa. Contoh, dulu kau beli barang tiga jenis A,B dan C bayar RM 100. Tapi bulan depan, total tiga barang ni dah jadi RM 300. So sebab kau bayar, kau nak tau mana satu yang naik harga: A, B atau C atau semua sekali naik.
- bila transparency wujud, kita boleh bandingkan harga. Kita tau samaada harga ubat harini dan lepas enam bulan naik berapa banyak. Sebab transparent, pihak hospital tak boleh naikkan harga tanpa check and balance dan dipersoal.
Bagi pihak pengamal perubatan swasta pula:
- mereka tak suka sebab ni akan tambah beban. Selain sibuk rawat pesakit, mereka sekarang kena pastikan setiap ubat ada label harga yang betul, dikemas kini, dan dipaparkan dengan jelas. Ini bagi mereka bukan saja ambil masa dan tenaga, tapi juga perlukan sistem tambahan (misalnya software atau staf khusus) yang akhirnya naikkan kos.
- harga ubat juga berubah2 dan tak sama kalau dibeli dengan kuantiti yang besar dah berbeza.
- Bagi doktor-doktor ini, niat kerajaan mungkin baik, tapi cara pelaksanaan dirasakan seperti “menghukum” sektor perubatan swasta yang dah sedia tertekan dengan kos dan birokrasi
Korang sebagai pengguna pulak rasa macam mana??
For the Colour. For the Badge. For the State.
Setiap pasukan, setiap penyokong, mereka punya impian dan harapan. KPI dan target bukan sekadar angka, tapi simbol perjuangan. Penyokong pula tidak mahu sekadar melihat, mereka mahu menjiwai. Melihat pasukan bermain dengan jiwa.